חדשות

מספר חולי הסרטן בעולם במגמת עלייה והצפי לעתיד מעורר דאגה

בשנת 2040 יאובחנו בעולם כ-28.9 מיליון איש עם מחלת הסרטן. בשנת 2020 מספרם עמד על כ-19.3 מיליון - גידול של כ–50% | מיליוני מקרי מוות מסרטן נגרמים כתוצאה מצריכת מוצרים לא בריאים

טיפול בסרטן, כימותרפיה (צילום: אילוסטרציה)

בתוך כ-16 שנה מהיום, בשנת 2040, יאובחנו בעולם כ-28.9 מיליון בני אדם עם מחלת הסרטן. בשנת 2020 מספרם עמד על כ-19.3 מיליון. מדובר בגידול של כ–50% לערך. כך עולה מנתוני הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC) בארגון הבריאות העולמי.

על פי הערכות הסוכנות, אחד מכל חמישה גברים ואחת מכל שש נשים ברחבי העולם יחלו בסרטן במהלך חייהם, ואחד מתוך שמונה גברים ואחת מתוך 11 נשים בעולם ימותו כתוצאה מהמחלה. מעל 40% ממקרי המוות מסרטן בעולם (4.4 מיליון מקרים) נגרמים משימוש בטבק, צריכת אלכוהול והשמנה.

ה-WHO מזכיר כי האחריות על הפחתת גורמי הסיכון הללו מוטלת לעתים על הצרכנים, כלומר על הרגלי ההתנהגות של האדם היחיד. אולם אינטרסים מסחריים של חברות הטבק, יצרני האלכוהול ויצרני מזון אולטרה מעובד הקשורים להתפתחות סרטן, משפיעים גם הם על הצריכה. לבריאות הציבור יש תפקיד בהפחתת הנזק הנוצר מאותם אינטרסים מסחריים.

על פי ארגון הסרטן הבינלאומי, ה-UICC, מיליוני מקרי מוות מסרטן נגרמים על ידי מוצרים לא בריאים הנמכרים על ידי חברות חסרות לב המתערבות בדיונים על מדיניות ומשתמשות לרעה במדע כדי להשיג סביבה מסחרית רווחית. UICC מוכן לתמוך במאמצי ממשלות להגביל את החשיפה של אנשים לטבק, אלכוהול ולמוצרי מזון מעובדים במיוחד.

יותר מ-30 אלף מאובחנים בסרטן בישראל בשנה אחת

הבוקר (ה'), לקראת יום הסרטן הבינלאומי המצוין ב-4 בפברואר, האגודה למלחמה בסרטן מציגה נתונים חדשים ומחקרים מדעיים. על פי הערכת האגודה למלחמה בסרטן, בשנת 2023 אובחנו בישראל כ-31,000 נשים וגברים עם סרטן וכ-11,000 נשים וגברים נפטרו מהמחלה.

על פי נתוני משרד הבריאות בשנת 2020 אובחנו 30,035 מקרי סרטן ונפטרו 11,752 אנשים. בהשוואה בינלאומית, שיעור היארעות (מספר מקרים לכל 100 אלף תושבים) הסרטן בישראל גבוה מהממוצע בעולם - ישראל נמצאת במקום 45 (שהוא נמוך יחסית) מקרב 50 המדינות עם השיעורים הגבוהים. שיעור התמותה מסרטן נמוך ביחס לעולם  - ישראל נמצאת במקום ה-89 הודות להיענות לבדיקות לגילוי מוקדם של סרטן לצד טיפול נגיש בסל הבריאות.

משה בר-חיים, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן: "לצד המצב הבטחוני אנחנו ממשיכים להילחם גם בסרטן וקוראים לציבור לאמץ אורח חיים בריא, הכולל ביצוע בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן אשר יכול להפחית בכ-50% את הסיכון לחלות בסרטן. אנו מדגישים כי ישנה חשיבות מכרעת להמשך ביצוע בדיקות הסקר לגילוי מוקדם של סרטן – בדיקת ממוגרפיה, בדיקת דם סמוי בצואה ומשטח צוואר הרחם – בהתאם לגיל, גם בתקופה זו. גילוי המחלה בשלב מוקדם יכול להציל חיים".

נושאים קשורים:  האגודה למלחמה בסרטן,  מחלת הסרטן,  חדשות,  תחלואה,  תמותה
תגובות