דעות

הטיפול הרפואי במחבלים: הלפיד המוסרי ההולך לפני המחנה

הצוות הרפואי המטפל במחבלי החמאס במתקן בשדה תימן הוא מהצוותים הרפואיים המוסריים ביותר | למחבלים ניתן טיפול רפואי ראוי במסגרת המגבלות, בשאיפה למינימום איזוק ותוך שמירה על בטחון הצוות המטפל

"הרופאים והצוותים הרפואיים המתנדבים בשדה תימן הסכימו, בראייה מוסרית ראויה להערכה גדולה, לטפל במחבלי חמאס פצועים". צילום: איחוד הצלה

בשבעה באוקטובר 2023 פרצה מתקפת טרור האכזרית והקשה ביותר שישראל חוותה מאז ומעולם. כל אחד מאיתנו לא ישכח היכן הוא היה ומה הוא עשה באותו היום. רבים מחברינו נטבחו על ידי מחבלי החמאס ועברו התעללות, ואחרים, אזרחים תמימים, נחטפו לעזה.

עוד באותו היום, מדינת ישראל נכנסה למלחמה בעצימות גבוהה מול מחבלי החמאס בעזה. מלחמת אין ברירה, זה אנחנו או הם. מערכת הבריאות בישראל, ובראשה הרופאים, נכנסה מיד לפעילות במלוא המרץ וההתגייסות, כפי שמערכת הבריאות יודעת לעשות. לצד העבודה השוטפת וההתמודדות עם העומס הרב של חורף קשה, נוסף הטיפול בפצועים הרבים של המלחמה.

בכל מערכות ישראל טיפלו הרופאים גם בפצועי האויב וגם במחבלים שהגיעו לפגוע בנו ונפצעו, תוך כדי שהם מנסים להרוג אותנו. כך נשבענו בשבועת הרופא וכך נמשיך לעשות

בתוך כל הכאוס של המלחמה הופיעה דילמה אתית: איך ואיפה לטפל במחבלי החמאס שנפצעים ומגיעים לידי כוחותינו. הדילמה לא פשוטה. מצד אחד, יש לכל רופא באופן אישי ולמערכת הבריאות ככלל חובה מוסרית ואתית לטפל בכל פצוע ללא הבדל גזע, דת, מין או השתייכות לאויב. כך נהגנו מאז ומעולם. בכל מערכות ישראל טיפלו הרופאים גם בפצועי האויב וגם במחבלים שהגיעו לפגוע בנו ונפצעו, תוך כדי שהם מנסים להרוג אותנו. כך נשבענו בשבועת הרופא וכך נמשיך לעשות. מאידך, האווירה הציבורית במדינת ישראל החבולה, שעדיין נמצאת בשלבי לחימה, היתה שלא לטפל במחבלי חמאס, ואף היו קבוצות באוכלוסיה שניסו לפגוע במחבלי חמאס מאושפזים.

לאור המצב המורכב נמצא פתרון לדילמה הקשה על ידי הקמת מתקן ייעודי לטיפול במחבלי חמאס "שלא על גב" המערכת הציבורית. המתקן, המכונה בתקשורת "המתקן בשדה תימן", הוקם תחת האחריות של צה"ל וגויסו אליו רופאים וצוותים רפואיים מתנדבים שהסכימו, בראייה מוסרית ראויה להערכה גדולה, לטפל באותם מחבלי חמאס הפצועים.

כבר בתחילת העבודה נתקלו הצוותים הרפואיים בדילמות אתיות קשות  שהעיקרית בהן היא מתן טיפול ראוי למחבלים אזוקים עקב היותם מסוכנים, שמנסים (כולל במתקן עצמו) לפגוע במי שמטפל בהם.

לאור הקשיים שעלו מהשטח, ביקש הצוות הרפואי במתקן הקמת ועדה אתית מייעצת אשר תעזור להתמודד עם הדילמה המוסרית הקשה. עצם הבקשה להקמת הוועדה האתית מוכיחה כי הרופאים ומערכת הבריאות מעמידים סטנדרט אתי גבוה בטיפול הרפואי. הוקמה ועדה ומתוקף תפקידי כיו"ר הלשכה לאתיקה בהר"י, מצאתי לנכון להיות שותף בה.

הוועדה האתית הנחתה את הצוות הרפואי בשדה תימן תוך דגש שבטיחות הצוות גוברת על כל שיקול אתי אחר. מידת המסוכנות של המטופל היא בידי הגורמים המקצועיים האמונים על הכליאה. אם יש חריגה, נדרש הצוות להתריע על כל איזוק שעלול לפגוע בריאותית במטופל

בהתייחס לאיזוק מחבלי החמאס, חשוב לזכור עיקרון אתי בסיסי מהותי: "כל אסיר/ עציר זכאי לטיפול רפואי בדומה לכל אדם אחר, ללא כבילה באזיקים". אחד החריגים לכלל זה הוא מסוכנות האסיר/ עציר המטופל לסובבים אותו. אולם, האם אין גבול למידת וצורת האיזוק של אדם מסוכן?

הוועדה האתית הנחתה את הצוות הרפואי וניתן דגש שבטיחות הצוות גוברת על כל שיקול אתי אחר. כמו כן, מידת המסוכנות של המטופל היא בידי הגורמים המקצועיים האמונים על הכליאה. במידה שיש חריגה, נדרש הצוות להתריע על כל איזוק שעלול לפגוע בריאותית במטופל ובאופן כללי לשאוף למינימום איזוק למטופלים במתקן.

לאחרונה פורסמו בתקשורת כתבות הנוגעות לאתיקה שבטיפול הרפואי במתקן בשדה תימן. כמי שהיה במתקן בשדה תימן ונמצא בקשר שוטף עם הצוות שם, אני חייב לציין שהצוות הרפואי המטפל במתקן הוא מהצוותים הרפואיים המוסריים ביותר בהם נתקלתי. הצוות הרפואי במתקן עמל, לילות כימים, לתת את הטיפול הרפואי הראוי במסגרת המגבלות של מתקן מסוג זה.

גם הטענה לפיה בתי החולים במערכת הבריאות בישראל מסרבים לטפל במחבלי חמאס היא שקרית. אין כמעט יום בו לא מאושפזים מחבלי חמאס, שאינם יכולים לקבל טיפול במתקן בשדה תימן, בבתי החולים הציבוריים בישראל. יחד עם זאת, מסיבות של בטחון הצוות והמטופלים, מחבלי החמאס המאושפזים שוהים את הזמן המינימלי הנדרש מבחינה רפואית בכדי לטפל בהם.

אין ספק כי מצב של מלחמה מביא איתו מציאות מורכבת מבחינה מוסרית הדורשת התגייסות של צוותים רפואיים לעבודה בתנאים מאתגרים תוך הקפדה על רמה אתית גבוהה, ככל האפשר, בתנאים אלה.

לסיום, חשוב לי להדגיש כי גם במציאות המורכבת הזאת, רופאות ורופאי ישראל פועלים לפי כללי האתיקה המקובלים בעולם וכללי האתיקה של ההסתדרות הרפואית בישראל.

הכותב, ד"ר יוסי ולפיש, הוא יו"ר הלשכה לאתיקה, ההסתדרות הרפואית בישראל

נושאים קשורים:  ד"ר יוסי ולפיש,  אתיקה,  שדה תימן,  טיפול רפואי,  מחבלים,  חדשות,  דעות,  ישראל במלחמה,  איזוק
תגובות
אנונימי/ת
22.04.2024, 09:13

צוות הרפואי במתקן עמל, ימים כלילות/ אולי לילות כימים ?!

אנונימי/ת
22.04.2024, 09:18

וולפיש יקירי, כותבים "ימים כימים ולילות כימים" ולא ימים כלילות, שלא יחשבו שאנחנו ישנים שם, חג שמח, חבר 🍷

אנונימי/ת
22.04.2024, 09:53

הכותב איננו איש אתיקה ואין לו מושג אתיקה מה היא. אנו חיים במדינת היהודים ולצערי הפכנו לגרועים יותר מהנוצרים הישועים. לא! אם טבחו את 6 המיליונים בשואה לא היינו מרפאים את היטלר גבלס והימלר. את אייכמן תלינו לעיני כל העולם וזה היה מעשה אצילי ואתי. החמאס הוא הנאצי שרוצה לשחוט אותך דוקטור נכבד. תורת ישראל אומרת - הקם להורגך השכם להורגו. איפה למדת את העיוות המוסרי המחריד הזה שיצר את סינוואר ודומיו? לא מספיק התעללו בגופותינו את מייצר ומתקן רוצחים שיחזרו וירצחו את ילדיך וילדי? תיבשנה ידיך אתה גרוע מאויב!

22.04.2024, 13:31

מילים כדורבנות.

מילים של טעם.
רצוי לערוך רענון באתיקה ללשכה

קליין ומרציאנו - הזדהותכם עם ה'אנונימי' הפחדן מביישת את תוארכם. אין לו לרופא להיות שיפוטי שכן המדרון נוא חלקלק. היום לא מטפלים במחבלים, מחר לא מטפלים בגנבים ומחרתיים לא בשמאלנים. וראוי עוד שתדעו - גם אייכמן קיבל טיפול רפואי בהיותו בכלא. זה מוסרי, וזה יהודי...

אנונימי/ת
26.04.2024, 09:14

גם סינוואר קיבל טיפול בסורוקה לסרטן המח שלו, ראינו מה התוצאה.

26.04.2024, 23:14

לדעתי יש 1400 חללים + 600 משפחות של חיילים ועוד רבים שיחלקו על דעתך. יש רגעים בחיים שיוצאים מן האקדמיה ובוחרים צד....

אנונימי/ת
22.04.2024, 11:54

על מה האתיקה מסתמכת. מי קובע מה מוסרי ומה לא? לדעתי זה לא מוסרי לרפא מחבלים שישובו לרצוח. אפשר הסבר למה זה כן מוסרי? תודה.

23.04.2024, 08:26

הסיבה היחידה שאנחנו נותנים טיפול לנאצים המודרניים הוא להימנע מביקורת עולמית. וזו סיבה גרועה ולא מוסרית. זה לא מוסרי לטפל ברוצחים מהסוג הזה.

אנונימי/ת
23.04.2024, 20:34

כנראה התכוונת ליאיר לפיד החלול.
רק הוא יכול היה להכתיב לך מילים חסרות מוסר אמיתי וחלולות שכגון אלו.
בושה !

אנונימי/ת
26.04.2024, 15:47

וולפיש טוען, שכיו״ר הלשכה לאתיקה, הוא מינה את עצמו כחבר בועדה האתית המייעצת. ובכן, נשאל את וולפיש - ועל בסיס מה אתה יושב בראש הלשכה האתית? מה הופך אותך למומחה בתחום האתי? איזה רקע אקדמי או השכלתי יש לך, לקודמתך, או לזה שלפניה, בתחום האתיקה? מה הופך את העמדה שלך לאתית, מלבד העובדה שככה אתה מרגיש לנכון? וולפיש, הקשר בינך ובין המעמד שלך כיו״ר לשכת האתיקה הוא לא-אתי בעליל.

עוד אנונימי פחדן שאיננו מסוגל להביע טיעון ענייני ולכן הוא תוקף אישית. Ceterum censeo: המערכת חייבת להפסיק לפרסם תגובות אנונימיות!

אנונימי/ת
01.05.2024, 11:46

כבוד הפרופ', חוץ מלהגיד "פחדן", האם לך יש "טיעון ענייני"?
האם מצאת טיעון "עייני" בדברי הדעה של וולפיש?
זה בדיוק לב העניין.
זו אינה מתקפה אישית אלא עקרונית - מי שלא מבין באתיקה שלא יעסוק באתיקה.
מי שיודע להגיב רק באמצעות זריקת המילה "פחדן", כנראה שגם לא מבין באתיקה, ולכן תוקף על רק אישי. טול קורה מבין עיניך

עדיין "פחדן" - אם אתה/את כ"כ ענייני, מה הבעיה שתזדהה ו"תעמוד איתן" מאחורי טיעוניך...

אנונימי/ת
01.05.2024, 21:05

הנה עוד אחד שנהנה לזרוק את המילה ״פחדן״.
זה בא עם הפרופסורה?

26.04.2024, 23:08

לעמים נדמה לי שאין לנו משהו יותר חשוב להתעסק בו מאשר בפלפולים אתיים. זהו? נפתרו כל בעיות העולם? מישהו דואג ל-133 השבויים הישראלים, האם הן מקבלים 'טיפול רפואי נאות? האם אותו הירש קטוע היד מקבל פרוטזה? האם יש תחליף מזון לכפיר ביבס? האם קיבל את החיסונים שלו בזמן ועוד ועוד ועוד..... (תגובות על נאורות וכמה אנחנו טובים יותר וכל זה בעוד 3...2...1...). קודם נדאג לזה ואח"כ לנוחבות...

27.04.2024, 19:08

ד"ר ומוש היקר. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לאמץ את הקריטריונים הבלתי מוסריים של הארגונים האיסלמים. "עין-תחת-עין" הוא חוק אכזרי וברברי שאינו מקובל יותר בחברות מודרניות. יותר מזה, אם אנחנו ננהג כמו אויבינו נתדרדר מהר מאד למעשים שאינם הולמים את המורשת והמוסר היהודי. הדרך הנכונה היא להילחם בהם עד חורמה וללא רחמים, אבל כאשר מחבל נכנע הוא זכאי לתנאי שבי בסיסיים (לפחות כמו בגואנטנמו).

30.04.2024, 14:45

אם זה הלפיד המוסרי שלנו,החברה הישראלית בבעיה קשה.