חדשות

מחקר ישראלי: החיסון לקורונה מקנה הגנה גם לחולי צליאק

מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM) פרסם ממצאי מחקר מ"העולם האמיתי" שבדק לראשונה את ההגנה שמעניק חיסון פייזר לקורונה לחולי צליאק | הנה התוצאות

מתן חיסון בקופת חולים. צילום: יוסי זמיר/ פלאש 90

החיסון מפני נגיף הקורונה מקנה לחולי צליאק הגנה זהה לזו של יתר האוכלוסיה שהתחסנה. כך עולה ממחקר של מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM). המחקר פורסם בכתב העת הרפואי Viruses והוא המחקר הראשון שבדק את ההגנה שמעניק החיסון לחולי צליאק.

בתקופת המגיפה עלה חשש שעל אף החיסונים, אנשים החולים במחלת הצליאק לא יפיקו תגובה חיסונית מספקת. חששות אלה נבעו ממחקר מוקדם יותר, שהצביע על תגובה מופחתת לחיסון בקרב ילדים עם מחלת צליאק לחיסון הפטיטיס B. יתר על כן, קיים חוסר בנתונים מניסויים קליניים של חיסוני הקורונה הכוללים אנשים עם מצבים כרוניים, כולל מחלת צליאק.

לצורך הערכת היעילות של חיסון הקורונה BNT162b2 mRNA (חיסון פייזר), ערכו חוקרים מישראל ומניו יורק מחקר מבוסס אוכלוסיה, שבוצע על נתונים משנת 2021, בתקופת השיא של המגיפה כשבדיקות הקורונה היו נגישות ובוצעו לעתים קרובות.

המחקר הרטרוספקטיבי התבסס על נתונים אנונימיים של חברים במכבי שירותי בריאות וכלל 5,381 מבוטחי הקופה מעל גיל 12 עם מחלת צליאק ו-14,939 מבוטחים ששימשו כקבוצת ביקורת. כלל החולים במחלת הצליאק שנכללו באוכלוסיית המחקר קיבלו שתי מנות חיסון נגד נגיף הקורונה.

התוצאות הראו כי לא היה הבדל בין הקבוצות ביעילות החיסון. כמו כן, לא היה הבדל משמעותי בין חולים עם מחלת צליאק מאוזנת לחולים עם מחלה לא מאוזנת ובין חולים שאובחנו לאחרונה עם מחלת צליאק.

ד"ר טל פטלון, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי KSM. "המחקר מוכיח את חשיבותם של נתוני עולם אמיתי בתחום הבריאות". צילום: יח"צ

את המחקר הובילו ד"ר טל פטלון, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי KSM, וד"ר אמיר בן טוב, חוקר ראשי, בשיתוף עם ד"ר בנימין לבוול, מומחה עולמי בחקר מחלת הצליאק מהמרכז הרפואי אירווינג של אוניברסיטת קולומביה, ניו יורק.

ד"ר פטלון מסרה כי המחקר מוכיח את חשיבותם של נתוני עולם אמיתי בתחום הבריאות, המאפשרים להוביל מחקרי ביג-דאטה וללמוד באופן רטרוספקטיבי על קבוצות ייחודיות של מטופלים, שלעתים אינן נחקרות דיו במחקרים קליניים".

נושאים קשורים:  מכון מחקר מכבי,  ד"ר טל פטלון,  מחקרים,  חיסון לקורונה,  צליאק
תגובות