מחקרים

איך הפרעות במיקרוביוטה תורמות לעליה בחדירות המעי ודלקת כרונית?

בחולים עם השמנת יתר יש הפרעה במיקרוביוטה שגורמת לפגיעה במטבוליזם של אתנולאמין אשר בתורה מעודדת הפרשה של miRNA הגורמת לעליה בחדירות המעי, דלקת כרונית והפרעה במטבוליזם של סוכרים

12.10.2023, 15:50
מיקרוביום המעי. הדמיה: שאטרסטוק

ישנן ראיות מרובות לכך שלהרכב לא תקין של המיקורביוטה של המעי ולהגברת חדירות המעי יש תפקיד מרכזי בדלקת הכרונית של המעי שמצויה בחולים עם השמנת יתר וסוכרת. עם זאת, המנגנון בו אלו פועלים טרם הובן במלואו.

במחקר זה החוקרים מבססים את התפקיד הסיבתי של מיקרוביוטת המעי בעזרת מדיה מותנית של צואה יחד עם השתלת צואה. בעזרת גישות מקיפות ולא ממוקדות, החוקרים זיהו את המנגנון בו מיקרוביוטה של אנשים עם השמנת יתר מגביר את חדירות המעי, דלקת והפרעות במטבוליזם של סוכר.

תוצאות המחקר הדגימו כי מיקרוביוטה מאנשים ועכברים עם השמנת יתר מתקשים במטבוליזם של אתנולאמין מה שמוביל להצטברות שלו במעי אשר גורם לעליה בחדירות המעי. עליה בריכוז אתנולאמין במעי גרם לביטוי יתר של microRNAי(miR) 101a-3p דרך הגברה של קישור ARID3a לקדם של miR. עליה ברמות miR-101a-3p הביא לירידה ביציבות של ה-mRNA של zona occludens-1י(Zo1), אשר בתורה החלישה את המחסומים של המעי והשרו עליה בחדירות דופן המעי, דלקת כרונית והפרעות במטבוליזם של סוכרים. חשוב לציין כי השבת המטבוליזם התקין של אתנולאמין בחלל המעי בעזרת נטילה של פרוביוטיקה הפחיתה את דרגת החדירות של המעי, מידת הדלקת והשיבה לתיקונה את המטבוליזם של סוכרים.

מסקנת החוקרים הייתה כי ירידה ביכולת של המיקרוביוטה של המעי למטבוליזם של אתנולאמין מובילה לעליה בחדירות המעי, דלקת כרונית והפרעות במטבוליזם של סוכרים. השבת פעילות מטבולית תקינה על ידי נטילה של פרוביוטיקה מתאימה הביאה להפחתה ברמות אתנולאמין והיפוך הפרעות אלו.

מקור:

Mishra SP, Wang B, Jain S, et al. A mechanism by which gut microbiota elevates permeability and inflammation in obese/diabetic mice and human gut. Gut 2023;72:1848-1865.

נושאים קשורים:  מחקרים,  השמנת יתר,  חדירות המעי,  מיקרוביוטה,  פרוביוטיקה,  מטבוליזם
תגובות