חדשות

תכנית לימודי הרפואה של אוניברסיטת רייכמן הוגשה למל"ג

ברייכמן מקווים שהתכנית תאושר ו-80 סטודנטים יחלו ללמוד בפקולטה הפרטית הראשונה לרפואה כבר בשנת הלימודים הקרובה | שר החינוך ויו"ר המועצה להשכלה גבוהה תומך | השדות הקליניים יהיו בשיבא, רבין ושניידר וכן במרפאות הקהילה של מכבי וכללית

פרופ' אוריאל רייכמן, הנשיא המייסד ויו"ר דירקטוריון אוניברסיטת רייכמן. "יוזמות האוניברסיטה שאינה מסובסדת ומעולם לא קיבלה סיוע תקציבי מהמל"ג מחוללות תחרות באקדמיה הישראלית" צילום: יח"צ

בראשית השבוע הגישה אוניברסיטת רייכמן בקשה לפתיחת תכנית לימוד חדשה לקראת תואר ברפואה (M.D) בבית ספר דינה רקנאטי לרפואה, שנמצא בהקמה. הכוונה היא לפתוח תכנית ארבע שנתית לתואר ראשון כבר בשנת הלימודים הבאה, עם 80 תלמידים, בעלות שכר של כ-80-90 אלף שקל לסטודנט לשנה.

התכנית נבנתה על פי המלצות ועדת המומחים הבינלאומית של המל"ג (ועדת טיקוצינסקי), על פי הצורך באקרדיטציה, כלומר באמות המידה של WFME (הפדרציה העולמית לחינוך רפואי) וכוללת הוראה והתנסות בתחומים החדשניים ביותר בעולם הרפואה. אם תאושר, תהיה זו התכנית הראשונה בישראל ללימודי רפואה באופן פרטי.

הדיקן המיועד של בית הספר דינה רקנאטי לרפואה, פרופ' ארנון אפק, אמר: "אנו מקווים לשיתוף פעולה עם המל"ג על מנת שהבחינה האקדמית של התכנית המוגשת תהיה מהירה ועניינית. יש לנו מטרה משותפת לפתוח את התכנית כבר באוקטובר הקרוב, על מנת לאפשר ל-80 סטודנטים ישראלים ללמוד בארץ כבר ב-2024, כדי שלא ייאלצו ללמוד בחו"ל".

השדות הקליניים של התלמידים יהיו במרכזים הרפואיים שיבא, רבין ושניידר, שירותי בריאות כללית ומכבי שירותי בריאות השותפים להקמת בית הספר, וזאת מעבר להוראה הקיימת היום ומבלי לפגוע בלימודים הקליניים של שאר המוסדות  האקדמיים בישראל.

בהודעת האוניברסיטה נכתב כי "העובדה שאין בישראל מחסור בשדות קליניים הוכחה בדו"ח ה-OECD שהתפרסם במאי השנה, לפיו מדינת ישראל מכשירה לכל 1,000 מיטות רק 24 סטודנטים, פחות מממוצע ה-OECD העומד על 38 ומגיע עד ל-80 סטודנטים בדנמרק. כמו כן, דו"ח ה-OECD המליץ לשקול לפתוח בית ספר חדש לרפואה.

"בית הספר החדש באוניברסיטת רייכמן יממש המלצות נוספות מדו"ח ה-OECD להגברת ההוראה בקהילה, להרחבת שעות ההוראה וכן יעשה שימוש גם בטכנולוגיות מתקדמות כדוגמת סימולציה רפואית. פתיחת בית הספר לרפואה ברייכמן כבר השנה, ותחילת הלימודים באוקטובר 2024, יסייעו בהתמודדות עם המשבר החמור בכוח האדם הרפואי הצפוי ב-2026, שיפגע בראש ובראשונה בפריפריה ומהווה ביטוי לפעילות הדחופה עליה ממליץ ה-OECD".

בישיבה ממאי האחרון, בראשות שר החינוך ויו"ר המל"ג יואב קיש ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, בהשתתפות המשנה למנכ"ל משרד הבריאות ונציגי מוסדות הבריאות הגדולים והמובילים בישראל, הצהירו השותפות על מחויבותם לספק את השדות הקליניים.

הנשיא המייסד ויו"ר דירקטוריון אוניברסיטת רייכמן, פרופ' אוריאל רייכמן, אמר כי "אנו גאים בכך שאנו יכולים לסייע בהתמודדות עם בעיה לאומית של הכשרת רופאים בישראל ברמה הגבוהה ביותר. כמו תמיד, יוזמות האוניברסיטה שאינה מסובסדת ומעולם לא קיבלה סיוע תקציבי מהמל"ג מחוללות תחרות באקדמיה הישראלית ומעוררות את האוניברסיטאות להרחבת מעגל לומדי הרפואה בישראל".

לדבריו, "בית הספר לרפואה ע"ש דינה רקנאטי יהיה מושתת על התפיסה הבינתחומית של האוניברסיטה. היכולות של האוניברסיטה לאינטגרציה בין טכנולוגיות חדשניות, לבין פסיכולוגיה ומדעי החברה, ייתנו לנו יתרון בבית הספר לרפואה. שיתוף הפעולה עם המוסדות הרפואיים המובילים בישראל יוביל לפריצות דרך ולפיתוח של תחומים ותפיסות חדשות".

נושאים קשורים:  אוניברסיטת רייכמן,  פרופ' ארנון אפק,  לימודי רפואה,  בית ספר דינה רקנאטי לרפואה,  יואב קיש,  פרופ' אוריאל רייכמן
תגובות
אנונימי/ת
30.06.2023, 10:07

בית ספר לרפואה לאלפיון העליון ?
והאם הבוגרים של האלפיון העליון ילכו אח"כ לעבוד בפריפריה של ישראל כרופאים ?
כך נראה הפער החברתי הגדל והמעמיק במדינה.

אנונימי/ת
30.06.2023, 10:24

האם יהיו לנו בעתיד 80 רופאים מהאלפיון העליון שילכו, עם גמר לימודיהם, לתגבר את הפריפריה בישראל ?
בשורה מעניינת, של חזון וצימצום פערים חברתיים ...

אנונימי/ת
30.06.2023, 11:48

האם 80 רופאים מהאלפיון העליון יפתרו את בעיית המחסור ברופאים בארץ ?

אנונימי/ת
30.06.2023, 15:28

לכל החושבים שזה בית ספר לאלפיון העליון- אז לא! כי זה יעזור לחלק שאולי יוכל להתקבל , ולא לנסוע לחול ולהוציא את אותו סכום שם… לא ברור עדיין מה יהיו תנאי הקבלה , אבל אולי זה יפתח פתח לפחות סטודנטים שצריכים לנסוע לחול בכדי לממש את חלומם . גם על הלימודים בחול אפשר לומר אותו דבר… המחירים גם שם לשנת לימוד נעים סביב הסכומים המדוברים כאן.
בסוף- תלמידים מצטיינים מקבלים כאן מלגות ומכאן הנחה בשכר הלימוד ועוד תוכניות שמבצעים במהלך הלימודים שמאפשרים קיזוזים, מה שבחול אי אפשר .
צריך להתייחס לתועלת שבעניין.
כל הכבוד לרייכמן .

אנונימי/ת
30.06.2023, 17:16

מהלך מבורך! יגדיל את אחוז בוגרי הרפואה בישראל. גם כך כמות גדולה מהרופאים בישראל שילמו מאות אלפי שקלים על לימודים בחו"ל, רייכמן משאיר אותם בישראל. יישר כח.

אנונימי/ת
30.06.2023, 18:31

לאיזה סטודנט יש יכולת לשלם 90.000 ש"ח לשנה?

אנונימי/ת
01.07.2023, 08:18

ממקור אשון, כממן סטודנט לרפואה בבודפשט, בבי"ס לרפואה מהמובילים באירופה: שכ"ל 70000 ש"ח. עלויות המחיה (שכ"ד, כלכלה) מחצית ואף פחות מהעלויות בארץ, לא כל המועמדים גרים במרכז, עלות תחבורה זניחה. כך שבהיבט הכלכלי זול יותר שם בכ- 60-80 אלף שם. לכן זה לא ימנע לימודים בחול, לעשירים יותר יאפשר בארץ.
שאלה: אם יש מספיק מקום לשדות קליניים בארץ, מדוע לא מאפשרים לסטודנטים מחול לעשות שנה שישית בארץ ובכך להבטיח את חזרתם לארץ?

אנונימי/ת
01.07.2023, 18:44

וכל אותם בתי חולים שרצים לחתום על הסכם כדי לשלשל את הכסף לכיסם בעוד מהרופא במחלקה מצופה ללמד עוד קבוצת סטודנטים אשר בניגוד לחבריהם, מצוי הכסף בכיסם. הוא צריך ללמד אותם בחינם ובנוסף לכל מטלותיו כשכדי לנסוע לכנס פעם בשנה הוא צריך לשלם מכיסו עד השקל האחרון. אישית הייתי מסרב ללמד אותם עד שתובהר התמורה למחלקה המלמדת

אנונימי/ת
01.07.2023, 20:44

אוניברסיטה לעשירים ...

אנונימי/ת
02.07.2023, 16:52

לא הבנתי את הקשר בין שכר הלימוד בבית הספר לבין הסיכוי שהרופאים יעבדו בפריפריה.
גם מי שלנד בבן גוריון לא בהכרח יעבוד שם אחר כך.
יותר מכך... אף אחד לא מבטיח שבוגרי אוניברסיטה כלשהי ימשיכו לעבוד בארץ.
דווקא במקרה הספציפי הזה אין שום בעיה. וזאת משום שהסטודנטים שילמו מכיסם. זאת בניגוד לאחרים שלמדו בישראל על חשבון משלם המיסים ולאחר מכן עברו לחו"ל