חדשות

"בילינסון": נטלה משככי כאבים בחו"ל ונזקקה להשתלת כבד דחופה

פרופ' אמיר שלומאי, יו"ר החברה הישראלית לחקר הכבד: "יש קשר בין התרופות שנטלה המטופלת בבולגריה לבין כשל הכבד"

ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת ההשתלות ב"בילינסון" והמטופלת. צילום: דוברות ביה"ח

אישה (55) שהגיעה בערב הפסח לבית החולים בילינסון בפתח תקווה עם תסמינים לאי ספיקת כבד, לאחר שנטלה כדורים נגד כאב בחופשה בחו"ל, הובהלה להשתלת כבד דחופה. הרופאים מעריכים כי משככי כאבים מקומיים שנטלה במהלך חופשה בבולגריה בדצמבר האחרון הם הסיבה לקריסת הכבד.

המטופלת, שהיתה בריאה לחלוטין קודם לחופשה, מצאה עצמה בסכנת חיים בגלל כשל של הכבד שהידרדר תוך זמן קצר והגיע לאי ספיקה חריפה, שהצריכה השתלת כבד דחופה.

"סיפרתי לרופאים שנסעתי עם בעלי לחופשה בבולגריה בכריסמס ובגלל שלא הרגשתי טוב, נטלתי משככי כאבים מקומיים", סיפרה המטופלת. "הם הסבירו לי שיכול להיות קשר בין נטילת הכדורים לבין ההידרדרות של הכבד".

"יש קשר בין התרופות שנטלה המטופלת בבולגריה לבין הכשל של הכבד", העריך פרופ' אמיר שלומאי, מנהל מחלקת פנימית ד', מומחה למחלות כבד ויו"ר החברה הישראלית לחקר הכבד. לדבריו, "הדבר נתמך גם בביופסיה שעשינו וגם בסיפור שהיא סיפרה ובפרק הזמן שבו מתפתחת רעילות בכבד. ידוע שיש תרופות שרעילות לכבד ולכן חייבים להיות זהירים ולוודא שהתרופה שלוקחים אכן נחוצה".

ד"ר מריוס בראון, מנהל המכון הארצי למחלות כבד ב"בילינסון", הסביר כי "פגיעה עקב שימוש בתרופות מהווה את הסיבה העיקרית לאי ספיקת כבד חדה בעולם המערבי. יש תרופות שפוגעות בתאי הכבד באופן ישיר בגלל מינון גבוה, כמו למשל בהרעלת פרצטמול. יש גם מקרים נדירים שמערכת החיסון הייחודית של המטופל גורמת לפגיעה מתרופות ספציפיות כמו אמוקסיצילין עם חומצה קלוולנית, דיקלופנק או ניטרופורנטואין. בין גורמי הסיכון הנוספים לפגיעה בכבד עקב תרופות: השמנה, סוכרת, שימוש באלכוהול, מחלות כבד כרוניות וגורמים גנטיים".

ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות ב"בילינסון", סיפר כי השתלת הכבד היתה דחופה בגלל ההתדרדרות של הימים האחרונים במצבה של המטופלת ואי ספיקה חריפה של הכבד. להערכתו, היא תשוחרר לביתה בתוך מספר ימים.

בנוסף להשתלת הכבד, הושתלו בערב החג עוד שתי כליות בשני גברים. למבצע המורכב נרתמו עשרות אנשי צוות ב"בילינסון" - כירורגים, רופאי מחלקת השתלות, מרדימים, צוות סיעוד בחדר ניתוח, מתאמות השתלה, צוות טיפול נמרץ, בנק הדם, סניטרים ואנשי מעבדה.

נושאים קשורים:  ד"ר אביתר נשר,  ד"ר מריוס בראון,  פרופ' אמיר שלומאי,  בילינסון,  השתלת כבד,  חדשות,  משככי כאבים
תגובות