חדשות

פרופ' ארנון אפק מ"שיבא": לא נעשה בדיקות חמץ בפסח

הצעת החוק של חה"כ משה גפני מבקשת לבטל את פסיקת בג"ץ, לפיה אין לבתי החולים סמכות בחוק לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים | המשנה למנהל "שיבא": "אנחנו לא משטרה, החוק מיותר"

ח"כ משה גפני. "אחרי למעלה מ70 שנה שהתנהלו בתי חולים בפסח בשקט ובשלווה, קפץ עלינו רוגזם של בג"ץ". צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

המשנה למנהל בית החולים שיבא בתל השומר, ארנון אפק, התייחס הבוקר (ג') להצעת חוק החמץ של חה"כ משה גפני ואמר לשרון כידון וישי שנרב ברדיו ynet, כי הוא "מאוד מקווה" שחוק החמץ לא יעבור בכנסת.

"אנחנו איננו משטרה, זה ייצור מתיחות, דווקא ואנטגוניזם מכל צד. זה לא יהיה טוב, זה מיותר", אמר פרופ' אפק. "אנחנו היינו מבקשים בפסח לא להכניס חמץ, אבל אנחנו לא עושים בדיקות".

פרופ' ארנון אפק, המשנה למנהל המרכז הרפואי שיבא. "ממליץ לכולם שנעבור להידברות". צילום: דוברות בית החולים

אפק הוסיף: "אם לא נכבד אחד את השני לא נוכל לחיות כאן ואני ממליץ באמת לכולנו שנעבור להידברות, לכבוד הדדי, ואנחנו נמצא את הפתרונות גם לגבי אנשים שלא יכולים להתאפק ולאכול חמץ מבלי לפגוע באחר. אנחנו מכבדים את החרדים, את הערבים, את הנוצרים ובוודאי גם את היהודים".

בסוף אפריל 2020 פסק בג"ץ בדעת רוב, שאין לבתי החולים סמכות בחוק לאסור הכנסת חמץ לבתי החולים. בפסק הדין שניתן נגד שר הבריאות דאז, מנכ"ל המשרד וכן הרבנות הראשית ונגד 41 בתי החולים בישראל, נקבע שהאיסור הגורף על הכנסת חמץ "פוגע בזכויות יסוד מן השורה הראשונה לאוטונומיה של הפרט ולחופש מדת".

לדברי חה"כ גפני, משמעות הפסיקה היא שרוב האזרחים בישראל ששומרים כשרות בפסח לא יכולים לקבל טיפול רפואי ולהיות מאושפזים בבתי החולים. בהצעת החוק שהגיש מוצע לקבוע איסור על החזקת או הכנסת חמץ בחג הפסח לבתי חולים - הוראה שלא תחול על בתי חולים במגזר שאינו יהודי שאינם מחזיקים בתעודת כשרות כל השנה.

גפני ציין כי חולים לא חייבים לאכול מצות בפסח, ו"לאור טכנולוגיית המזון יוכלו לאכול תחליפים כשרים לפסח לכל סוגי המזון, כך שבפועל אין גם כל פגיעה ממשית במי שאינו מעוניין לאכול מצות".

גם במגזר הפוליטי התייחסו לנושא. ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "הממשלה הזו החליטה שהיא תעשה הכל כדי לגרום לקרע בלתי ניתן לאיחוי בחברה הישראלית ולהפוך את היהדות לכפייה דתית".

ח"כ בני גנץ אמר: "חקיקה שתכפה על אי הכנסת חמץ לבתי חולים היא התרסה מול הציבור החילוני ופגיעה בכבודה של הדת והמסורת שתביא לתוצאה הפוכה. לא כל דבר מצריך חקיקה וכפייה - בדיוק להפך".

נושאים קשורים:  חוק החמץ,  ח"כ משה גפני,  פרופ' ארנון אפק,  יאיר לפיד,  בני גנץ,  חג הפסח,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
25.01.2023, 22:20

הטליבאן כבר כאן.