חדשות

מקרה נדיר: ב"בילינסון" בוצעה השתלת כבד רביעית בצעיר בן 22

המטופל, שאובחן בגיל 14 עם מחלת אי ספיקת כבד חריפה, עבר שלוש השתלות כבד בשנה וחצי האחרונות | תרומת הכבד הרביעית הובאה מקפריסין במבצע מיוחד של המרכז הארצי להשתלות

מימין: ד"ר מריוס בראון, מנהל היחידה למחלות כבד, ד"ר ולדימיר טנק, סגן מנהל מחלקת השתלות, מושתל הכבד, ד"ר רוית טויטו גרין, מומחית בכירורגיה כללית וד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות בבילינסון. צילום: דוברות בית החולים

במרכז הרפואי בילינסון בפתח תקווה בוצעה השתלת כבד נדירה ומורכבת במרוץ נגד הזמן שכמותה בוצעו בודדות בעולם. מדובר בהשתלת כבד רביעית למטופל צעיר. ההשתלה נערכה על ידי ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת ההשתלות ב"בילינסון".

באופן יוצא דופן ובשל היסטוריית ההשתלות של המקבל, תרומת הכבד שהובאה מקפריסין כללה גם הבאה של כלי דם של התורם על מנת להגביר את סיכויי הקליטה של הכבד.

המושתל הוא ליאב טיב, בן 22, תושב עוטף עזה, שאובחן בגיל 14 עם מחלת אי ספיקת כבד חריפה. טיב עבר את השתלת הכבד הראשונה בגיל 14. את תרומת הכבד הראשונה קיבל מאביו שהעניק לבנו אונת כבד, אך לאחר שנה התגלה שהכבד אינו מתפקד ברמה גבוהה וטיב חזר לרשימת ההמתנה להשתלה.

לפני שנה וחצי עבר את ההשתלה השנייה בהצלחה, אך לאחר כשנה הגוף דחה את הכבד. מרגע זה החל מרוץ נגד הזמן כשחייו של טיב תלויים על כף המאזניים. לרוע מזלו, גם במהלך ההשתלה השלישית שנערכה לפני שלושה חודשים הכבד חדל לתפקד לאחר שעורק הכבד נחסם בשל דלקת אזורית שהתפתחה באזור. במשך כל התקופה הזאת אושפז טיב בבית החולים ונע בין חיים למוות, ממתין להשתלה נוספת שתציל את חייו.

לפני עשרה ימים בוצעה השתלת הכבד הרביעית במבצע הטסה מיוחד של המרכז הארצי להשתלות, שאיתר כבד מתאים לטיב בקפריסין. ניתוח ההשתלה עבר בהצלחה וכעת טיב מתאושש במחלקת ההשתלות.

ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות בבית החולים בילינסון, סיפר: "אחרי אלפי השתלות כבד שבוצעו אצלנו, אני בהחלט יכול להעיד שזוהי השתלה יוצאת דופן מבחינה רפואית ובהיערכות הצוותים במבצע מורכב שכזה. הודות לשיתוף פעולה מדהים עם תמר אשכנזי, מנהלת מרכז ההשתלות, הצלחנו בימים האחרונים לחייו של ליאב להצילו. רק כ-60% מהממתינים ישרדו עד להשתלת כבד. הסיפור שלו ממחיש את חשיבות החתימה על כרטיס אדי".

ד"ר אסף יששכר, מנהל שירות השתלות כבד מתורם חי במכון הכבד: "המקרה של ליאב טיב הוא מקרה קלאסי של מרוץ נגד הזמן. אחרי שהכבד השלישי לא תפקד בגלל חסימת העורק היינו חייבים למצוא כבד חדש במהירות שיא כדי להציל את חייו. אני מלווה את ליאב ומשפחתו כבר מספר שנים. זה מקרה מיוחד של ילד שסבל מאי ספיקת כבד חריפה והושתל בילדות מתורם חי ועם השנים הכבד נפגע והיה צורך בביצוע השתלה חוזרת. לצערנו, הכבד הזה לא תפקד כיאות מסיבה לא ברורה ובדיון רב מקצועי הוחלט על השתלה שלישית. לאחר ההשתלה השלישית היה אירוע נדיר של חסימת עורק הכבד והוחלט על ההשתלה הרביעית שבוצעה בהצלחה".

נושאים קשורים:  השתלת כבד,  ד"ר אסף יששכר,  ד"ר אביתר נשר,  חדשות,  בילינסון,  השתלת איברים
תגובות
אנונימי/ת
23.01.2023, 20:15

מזל טוב ומירב הבריאות למושתל.

אני מסתכל על התמונה ונפעם - איך הם הצליחו לבצע השתלת כבד, אחד הניתוחים המורכבים שיש כיום, ללא רופאה מרדימה? כנראה יש להם שיטות מיוחדות שם בבילינסון. אולי תחת דיקור סיני? לא יודע. אשמח לתגובת הביה"ח, או הדוברות, שמעורים בפרטים.

אנונימי/ת
23.01.2023, 21:07

רפואה שלימה!!