מחקרים

היסטוריה של סוכרת הריון נקשרת עם סיכון מוגבר לתחלואה קרדיווסקולרית

נשים שבמהלך הריונן סבלו מסוכרת הריון נמצאו כבעלות סיכון גבוה יותר ללקות בתחלואה מטבולית וקרדיווסקולרית

סוכרת במהלך ההריון, בדיקת רמת סוכר (צילום: אילוסטרציה)

סוכרת הריון (GDM) נקשרת עם תוצאי הריון שליליים, והיא בעלת השלכות בריאותיות אימהיות המתמשכות מעבר לתקופה הסב-לידתית (פרי-נטלית). במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Cardiovascular Diabetology', מטרת החוקרים הייתה לבדוק את השכיחות והחומרה של תחלואה קרדיווסקולרית ומטבולית בנשים להן הייתה GDM בעבר בקרב האוכלוסייה בדנמרק. כמו כן, החוקרים בדקו האם ייצוג של תפקוד לקוי של תאי בטא, כטיפול עם אינסולין במהלך הריון שאובחן עם GDM והתפתחות של סוכרת לאחר מכן, משפיעים על הסיכון לתחלואה קרדיווסקולרית ומטבולית.

לצורך כך, החוקרים ערכו מחקר עוקבה מבוסס רישום ארצי, אשר כלל 700,648 נשים שילדו בדנמרק במהלך השנים 1997-2018. משתנה החשיפה היה GDM, והתוצא הראשוני של המחקר היה השיעור הכולל של תחלואה קרדיווסקולרית ומטבולית. תוצאים שניוניים כללו מחלות קרדיווסקולריות חמורות (מחלת לב איסכמית, אי ספיקת לב ו/או שבץ/אירוע מוחי חולף), יתר לחץ דם, דיסליפידמיה ופקקת ורידים. חומרת התחלואה הוערכה באמצעות מספר יצירות הקשר עם בתי החולים בשל קודי אבחון הקשורים לתחלואה קרדיווסקולרית ומטבולית ומספר ההנפקות של תרופות אשר נקבעו כקשורות לתחלואה קרדיווסקולרית ומטבולית בנשים שפיתחו תחלואה קרדיווסקולרית ומטבולית לאחר היריון.

במסגרת המחקר נערך מעקב למשך תקופה חציונית של 10.2-11.9 שנים, עם טווח כולל של 0-21.9 שנים. GDM נקשר עם סיכון מוגבר לתחלואה קרדיווסקולרית ומטבולית כלשהי (יחס סיכונים מתוקנן 2.13 רווח בר-סמך של 95% 2.07-2.20), מחלות קרדיווסקולריות משמעותיות (יחס סיכונים מתוקנן 1.69, רווח בר-סמך של 95% 1.55-1.84), יתר לחץ דם (יחס סיכונים מתוקנן 1.89, רווח בר-סמך של 95% 1.82-1.96), דיסליפידמיה (יחס סיכונים מתוקנן 4.48, רווח בר-סמך של 95% 4.28-4.69), ופקקת ורידים (יחס סיכונים מתוקנן 1.32, רווח בר-סמך של 95% 1.16-1.50). טיפול עם אינסולין במהלך ההיריון והתפתחות של סוכרת לאחר מכן החריפו את הערכות הסיכון. רקע של GDM קודם נקשר עם יותר הגעות לבית החולים ולשיעור הנפקות גבוה יותר של מרשמים בנשים אשר פיתחו תחלואה קרדיווסקולרית ומטבולית (p<0.001).

לסיכום, אבחנה קודמת עם סוכרת הריון נקשרה עם סיכון גבוה יותר באופן מובהק לתחלואה קרדיווסקולרית ומטבולית, ובמיוחד עם דיסליפידמיה. כמו כן, הסיכונים הוחמרו על ידי ביטויים של פגיעה בתאי בטא. חומרת התחלואה הייתה קשה יותר באופן מובהק במקרים בהם ה- GDM קדם לתחלואה הקרדיווסקולרית והמטבולית.

מקור:

Christensen, M. H., Rubin, K. H., Petersen, T. G., Nohr, E. A., Vinter, C. A., Andersen, M. S., & Jensen, D. M. (2022). Cardiovascular and metabolic morbidity in women with previous gestational diabetes mellitus: a nationwide register-based cohort study. Cardiovascular diabetology, 21(1), 179.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סוכרת הריון,  סיבוכי הריון,  תחלואה קרדיווסקולרית,  דיסליפידמיה,  אם ועובר
תגובות