חדשות

השם סאקלר הוסר מהתכנית האמריקאית ללימודי רפואה בת"א

הסטודנטים לחצו ושמה של משפחת סאקלר הוסר מתכנית הלימודים בשל מעורבותה במגיפת האופיואידים בארה"ב | באוניברסיטת תל אביב הודיעו כי שם הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר לא ישונה

הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. צילום: ויקיפדיה

במהלך לא מתוקשר הוסר לפני כמה שבועות שמה של משפחת הנדבנים האמריקאית סאקלר מהתכנית האמריקאית ללימודי רפואה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב, וזאת בלחץ הסטודנטים עצמם. השינוי בשם התכנית הופיע בעמוד האינסטגרם ובאתר האינטרנט של התכנית בציון העובדה: "אותה תכנית – שם חדש". לא ניתנו הסברים לשינוי, כך דיווחה הבוקר (ב') רוני לינדר ב"דה מרקר".

מעתה שמה של התכנית יהיה "התכנית האמריקאית ללימודי רפואה באוניברסיטת תל אביב'". הסטודנט שהודיע על כך הוסיף שהאוניברסיטה החליטה "לפחות לעת עתה" ששם הפקולטה לרפואה (הפקולטה ע"ש סאקלר) לא ישונה.

הלחץ להסרת השם סאקלר בהקשר ללימודי רפואה וגם משמות של מוסדות אקדמיה ותרבות אחרים החל לאחר שבית משפט בארה"ב מצא כי למשפחת סאקלר היתה תרומה משמעותית ואחריות מרכזית למגיפת האופיואידים בארה"ב, שגרמה למותם של מאות אלפים וייתכן שאף למיליונים בעולם. משככי הכאבים יוצרו במפעל התרופות של סאקלר "פרדו".

עד כה, ציינה לינדר, אוניברסיטת תל אביב נמנעה מהסרת השם ואפילו מדיון בנושא למרות מחאות שונות. בדצמבר 2020 פנו עשרות חברי סגל, מרצים וחוקרים באוניברסיטה לנשיאה ולדיקן הפקולטה לרפואה בדרישה להסיר את שם המשפחה מבניין הפקולטה לרפואה בנובמבר 2021 הצטרפה לפנייה גם הלשכה לאתיקה בהר"י שקראה לבחון מחדש האם ראוי שהפקולטה לרפואה תמשיך לשאת את שמה של משפחת סאקלר.

ראש התכנית האמריקאית ללימודי רפואה, פרופ' ארנון אפק, אישר שלהסרת השם סאקלר קדם לחץ מהסטודנטים: "הסטודנטים שלנו מדווחים על קושי רב בעקבות האווירה הציבורית בארה"ב והתנגדות להיות מזוהים עם השם סאקלר".

תגובת אוניברסיטת תל אביב: "הפקולטה לרפואה נקראה ע"ש משפחת סאקלר שראשיה תרמו רבות לאוניברסיטה לפני כ-50 שנה. מרביתם התורמים כבר אינם בחיים ומיותר לציין שמעולם לא הועמדו לדין. הנושא מורכב מאוד מבחינה משפטית. מרבית האוניברסיטאות, בהן גם מהמובילות בעולם, פועלות בדומה לאוניברסיטת תל אביב ועד כה לא הורידו את השם סאקלר".

נושאים קשורים:  הפקולטה לרפואה על שם סאקלר,  אוניברסיטת תל אביב,  משפחת סאקלר,  מגיפת האופיואידים,  חדשות,  פרופ' ארנון אפק
תגובות
אנונימי/ת
10.05.2022, 11:56

סאלח שבתי כבר אמרנו?

אנונימי/ת
10.05.2022, 17:15

אין כמו כסף(רב) כדי לאלחש את חוש הצדק של האנשים... איזה בושה לנו....