COVID-19 בישראל

82% מצוותי רפואה במחלקות הקורונה דיווחו על פגיעה נפשית

פסיכולוגים שיקומיים המטפלים בצוותים הרפואיים: "כולנו, אבל צוותי רפואה עוד יותר מאיתנו, נמצאים בפוסט טראומה ובטראומה בו זמנית"

צוות רפואי ביחידת קורונה בישראל. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

סקר שערך פורום הארגונים למען פסיכולוגיה ציבורית בקרב מדגם של 77 פסיכולוגיים-שיקומיים העובדים בבתי החולים ומיועדים לתת טיפול ומענה לצוותי הרפואה הנושאים בנטל המאבק בקורונה מאז מארס 2020, העלה כי 82% מצוותי הרפואה המטפלים בחולי קורונה דיווחו על פגיעה נפשית.

57% מהפסיכולוגים המטפלים מעריכים כי נגרמה פגיעה נפשית בקרב אנשי הצוותים הרפואיים במחלקות אחרות, 86% דיווחו על פגיעה נפשית של מטופלים מקרב חולי קורונה שאושפזו, 71% על פגיעה בקרב חולים באשפוז ביתי או במלוניות ו-60% דיווחו על פגיעה נפשית בקרב בני משפחה של חולי קורונה. כך דיווחה הבוקר (ד') רוני לינדר ב"דה מרקר".

בדיווח גם צוין כי בארה"ב (נכון לסוף 2021) התפטרו מעבודתם בבתי החולים כ-18% מהצוותים הרפואיים עקב עומסים ושחיקה קיצונית בעקבות הטיפול שנדרשו לתת לחולי קורונה.

לינדר מצביעה בדיווחה על בעיה נוספת שמסתמנת בגל החמישי של המגיפה: הוא תפס את צוותי הרפואה כשהם תשושים ומי שאמורים לטפל בהם כורעים תחת הנטל. רק כ-400 פסיכולוגים שיקומיים עובדים בבתי החולים כדי לתת מענה לצוותי הרפואה, חסרים תקנים, עבודתם נעשית בחלקיקי משרה ובהתאם – שכרם, בעוד שבשוק הפרטי מוצעים להם תנאים טובים יותר מאשר במערכת הציבורית. רק 30% מהם רואים עצמם ממשיכים בשירות הציבורי בעתיד ויותר מ–50% מהם מעידים על חוסר יכולת לספק מענה הולם לצרכים הנפשיים של הצוותים והחולים.

פסיכולוגים שיקומיים שזו עבודתם הגדירו את המצב: "כולנו, אבל צוותי רפואה עוד יותר מאיתנו, נמצאים בפוסט טראומה ובטראומה בו זמנית".

נושאים קשורים:  צוותי רפואה,  טראומה,  פסיכולוג שיקומי,  שחיקה,  צוות רפואי,  19-COVID,  מחלקות קורונה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
12.01.2022, 22:42

שמעתי מפי ביתי על חברה טובה , רופאה בבית חולים גדול ,שהתבטאה כך : "אני קורסת" "אני מרוסקת".

אנונימי/ת
13.01.2022, 00:04

זה לא סוד!! גם הצוותים הם בני אדם. מי שיגיד שהעבודה במחלקת קורונה לא השפיעה עליו בכלל - כנראה משקר בגלל אגו או חוסר מודעות עצמית.