מחקרים

הקשר בין חומרת כאב, מידת לחץ וקצב לב אצל נשים עם אנדומטריוזיס

במחקר זה נמצא כי אי נוחות בשל כאב ותחושת סטרס היו קשורות באופן חיובי

23.11.2021, 14:18
אבחון הפרעת קצב לב. צילום אילוסטרציה

כאב אגן כרוני הינו התסמין העיקרי אצל נשים עם אנדומטריוזיס. ישנן ראיות שמצביעות על כך שלחץ פסיכולוגי ורגולציה אוטונומית תורמים לתסמינים ומודולציה פתופיזיולוגית. החוקרים בדקו את הקשר בין חומרת כאב הקשורה לאנדומטריוזיס, תפיסה של לחץ, ושיווי משקל אוטונומי במדגם של 81 נשים אשר היו עם כאב אגן כרוני בעקבות אנדומטריוזיס ברקמות עמוקות.

במסגרת המחקר תפיסת סטרס ותסמיני כאבים באגן הוערכו באמצעות גרסאת 10 הפריטים של סולם ה-Perceived Stress Scaleי(PSS-10) וסולם ה-Numeric Pain Rating Scaleי(NPRS), בהתאמה. כמו כן, רגולציה של מערכת העצבים האוטונומית הוערכה על סמך מרכיבים מתווכים ווגאלית של השתנות קצב הלב (vmHRV).

תוצאות המחקר הראו כי אי נוחות בשל כאב ותחושת סטרס היו קשורות באופן חיובי, וכן נשים עם הפרעות מצב רוח דיווחו על תחושת סטרס מוגברת. בנוסף, נשים עם vmHRV נמוך במנוחה חוו כאב אגן משמעותי יותר, אי נוחות כתוצאה מכאב, וכן מספר רב יותר של מאפייני כאב הקשורים לאנדומטריוזיס. כמו כן, הקשר החיובי בין תחושת סטרס, הפרעת מצב רוח, ואי נוחות כתוצאה מכאב הדגים אפקט אדיטיבי בין חוויות אלה. לבסוף, החוקרים תיארו כי קשר הופכי אשר תואר בין טונוס פארא-סימפתטי לכאב הצביע על תרומה של מסלול ה-Descending Inhibitory Pain באופן משמעותי לחומרת התסמינים אצל נשים עם אנדומטריוזיס.

מקור: 

Marcelo de França Moreira  et. al (2021) Women & Health DOI: 10.1080/03630242.2021.1993423

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנדומטריוזיס,  קצב לב,  סטרס,  כאב
תגובות