מגזין

אר"ן לדוגמה: סורוקה, 7.10.23

מאמר שפורסם ב-Intensive Care Medicine ע"י בכירים בהנהלת סורוקה משרטט כרונולוגית את המענה שנתן ביה"ח בעקבות מתקפת הטרור הגדולה ביותר בתולדות ישראל | הכותבים מקווים כי לקחי מפתח שנלמדו באר"ן זה ישמשו מרכזים רפואיים אחרים

טיפול בפצועים ב"סורוקה", 7 באוקטובר 2023. צילום: דוברות המרכז הרפואי

במהלך יום שבת, שבעה באוקטובר 2023, חווה דרום ישראל את מתקפת הטרור הגדולה ביותר בתולדות המדינה ואת אחד הפיגועים הגדולים בתולדות האנושות בהתחשב במספר ההרוגים. עד סוף היום נהרגו יותר מ-1,144 בני אדם, 1,600 נפצעו ופונו לבתי חולים ויותר מ-239 נחטפו לעזה. כך נפתח מאמר שהתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת Intensive Care Medicine מבית שפרינגר הוצאה לאור, ובו מתארים רופאים בכירים מהנהלת המרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע את המענה שנתן בית החולים לפצועי השבעה באוקטובר.

המאמר, שנועד להוות כלי לבתי חולים שנאלצים להתמודד עם אירוע רב נפגעים, מתאר את מיצובו של המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה (SUMC) כמרכז הרפואי השלישוני היחיד בדרום ישראל, המכסה כ-60% משטח ישראל וכמיליון איש. פעילות הטרור בשבעה באוקטובר התרחשה כעשרה ק"מ ממנו.

כך, כרונולוגית, מתארים הכותבים, ד"ר שלומי קודש, מנהל המרכז הרפואי סורוקה וסגניו, ד"ר דן שוורצפוקס ופרופ' יעקב דרייהר; ד"ר עמית פרנקל וד"ר מוטי קליין מיחידת הטיפול הנמרץ, ד"ר אלכס גפטלר המחלקה לאורתופדיה, את היממה הראשונה, החל מ-6:30 בבוקר עם "מטח רקטות שנורו לעבר ישראל ובמקביל תקיפות של מחבלי חמאס נגד אוכלוסיה אזרחית באזור. המחבלים השתמשו ברובי תקיפה, רימונים, משגרי רקטות וצורות שונות של חומרי נפץ שגרמו לפציעות חודרות, ושריפת בתים של אזרחים הביאה גם לקורבנות כוויות רבים".

"הפצוע הראשון הגיע למלר"ד ב-7:37 ובשעה 8:00 בבוקר הוכרז אירוע נפגעים המוני על סמך מידע ראשוני מאזור רצועת עזה. כל הצוותים נקראו מיידית. ב-9:00 המרכז היה מאויש על ידי מאות רופאים ואחיות שטיפלו ב-59 נפגעים"

בהמשך מתארים הרופאים את פעילות בית החולים מיד עם הישמע קול הסירנות: צוות חירום של בית החולים התכנס להכין את המרכז הרפואי להתקפה שעוצמתה לא היתה עדיין ברורה; מחלקות לא ממוגנות הועברו למקומות מוגנים.

"הפצוע הראשון הגיע למחלקת החירום בשעה 7:37, ובשעה 08:00 בבוקר הוכרז אירוע נפגעים המוני (MCI) על סמך מידע ראשוני מאזור רצועת עזה. כל הצוותים נקראו מיידית. בשעה 09:00 בבוקר המרכז היה מאויש על ידי מאות רופאים ואחיות שטיפלו ב-59 נפגעים", צוין במאמר.

"עד השעה 13:00 הובאו לממ"ד 281 נפגעים. הם פונו באמבולנסים, כלי רכב פרטיים שחלפו במקום, ומיעוטם במסוקים. כל הזמן הזה נשמעו 42 סירנות התרעה מפני תקיפה אוויריות בבאר שבע, 18 מהן עקב רקטות שצפויות לפגוע בסביבות בית החולים".

עוד דווח כי ב-24 השעות הראשונות טופלו בבית החולים 676 פצועים; ביחידת הטראומה טופלו 120 חולים שנפצעו אנושות; בוצעו 96 ניתוחים וניתנו 200 מנות דם תוך כדי שאספקת דם נוספת הובהלה לבית החולים. 209 חולים נזקקו לאשפוז בבית החולים עקב פציעתם.

"במהלך השעות הראשוניות הקריטיות, על מנת להגדיל את הקיבולת, הוכפל מספר עמדות הטיפולים ביחידת הטראומה כדי לטפל ב-12 נפגעים בו זמנית, במקום שש הזמינות בשגרה"

במאמר נעשה פילוח של המטופלים: "מבין 676 נפגעים שטופלו במהלך היום הראשון, 34 היו מתחת לגיל 16 שנים (5%) ו-26 היו מעל גיל 65 (4%). הפצעים סווגו כחמורים ב-136 מטופלים (20%), בינוניים ב-131 (19%) וקלים ב-409 (61%). מותם של ארבעה מטופלים נקבע עם ההגעה ושניים נפטרו במהלך הטיפול ביחידת הטראומה. מספר הנפגעים שטופלו באותו יום היה יותר מפי ארבעה מהמספר הגדול ביותר שטופל אי פעם באותה תקופה.

על ההתנהלות שנקט בית החולים על מנת לעמוד בזרם הפצועים נכתב: "במהלך השעות הראשוניות הקריטיות, על מנת להגדיל את הקיבולת, הכפלנו את מספר עמדות הטיפולים ביחידת הטראומה שלנו כדי לטפל ב-12 נפגעים בו זמנית, במקום שש הזמינות בשגרה. כדי לתת מענה לצורך במיטות קבלה, נפתחה מחלקה ייעודית לטיפול נמרץ בת שמונה מיטות ומחלקה פנימית בת 40 מיטות הוסבה למחלקה כירורגית אקוטית.

"אפשרות לנתח הורחבה על ידי שימוש בחדרי ניתוח בחדרי המיילדות והגינקולוגיה שלנו ובחדרי טיפול אחרים. ביקשנו סיוע של צוות רפואי ממרכזים רפואיים אחרים וקיבלנו עזרה מ-28 אחיות ו-18 רופאים עד השעה 18:00".

"סורק ה-CT באזור ממוגן ביצע במהלך היום הראשון של המלחמה 132 סריקות, כולן לפצועים קשה, ובסורקים נוספים בוצעו 55 סריקות, ובסך הכל 187 סריקות"

רופאי "סורוקה" ממשיכים ומתארים כי "על מנת לענות על הצורך המוגבר בסריקות טומוגרפיה ממוחשבת (CT), השתמשנו בשני סורקים נוספים במרכז הרפואי - סימולטור ה-CT המשמש לתכנון רדיותרפיה וחלק ה-CT של טומוגרפיה ממוחשבת של פליטת פוזיטרונים (PET-CT). סורק ה-CT באזור ממוגן ביצע במהלך היום הראשון של המלחמה 132 סריקות, כולן לפצועים קשה, ובסורקים נוספים בוצעו 55 סריקות, ובסך הכל 187 סריקות".

הכותבים מתייחסים גם לצורך של הציבור במענה ומציינים כי "עם התגלגלות אירועי היום, הציבור התוודע למספר הגדול של הקורבנות והנעדרים, והמרכז הרפואי הוצף במשפחות שחיפשו את יקיריהן. נפתח מרכז מידע לציבור המספק צרכים אלה הן באופן אישי והן בטלפון, על בסיס צוות העובדים הסוציאליים שלנו. במהלך הימים הקרובים הועבר מאמץ זה לסוכנויות ממשלתיות".

בהתייחס להעברת פצועים לבתי חולים אחרים, צוין: "בשעה 21:00, כשזרם הנפגעים ירד לכ-15-20 חולים בשעה, המיקוד עבר לחולים שאושפזו מוקדם יותר באותו היום ללא טיפול סופי. בשמונה השעות הקרובות נשלחו 80 נפגעים לבתי חולים באזורים אחרים בארץ להמשך טיפול בעזרת 20 אמבולנסים וחמישה מסוקים. במהלך הימים הבאים הועברו 50 חולים נוספים לבתי חולים אחרים כדי לפנות מקום לאפשרות של נפגעים נוספים שיגיעו ל'סורוקה'".

"ביום השני למלחמה נפתחו מעונות יום למאות ילדי צוות, שירות שבלעדיו לא יכלו ההורים למלא את תפקידם מציל החיים. טיפול תומך ניתן למטפלים ולצוותים הראשונים שטיפלו בזרם האינסופי של הנפגעים"

בשבוע שאחרי השבעה באוקטובר נערך בית החולים לעתיד, החל מחידוש האספקה, רכישת ציוד רפואי וטיפול בצוותים בבית החולים. "ראשית", צוין, "טיפול באנשי הצוות ובני משפחותיהם שנפגעו ישירות מהאירועים הקטלניים, כולל מוות או חטיפה של אנשי צוות או של קרובי משפחה. ביום השני למלחמה נפתחו מעונות יום המטפלים במאות ילדי צוות, שירות שבלעדיו לא יכלו ההורים למלא את תפקידם מציל החיים. טיפול תומך ניתן גם למטפלים ולצוותים הראשונים שטיפלו בזרם האינסופי של הנפגעים".

הכותבים חותמים את המאמר וכותבים: "בבוקר השבעה באוקטובר 2023, המרכז הרפואי סורוקה  התמודד עם אירוע רב נפגעים הגדול ביותר בהיסטוריה של המדינה. בזמן ירי רקטות ישיר, 680 נפגעים טופלו ב-24 השעות הראשונות, כשאחוז גדול מהפצעים הקשים נדרשו לניתוח חירום".

הכותבים מתייחסים לאתגרים המרכזיים בניהול האירוע ובין השאר מציינים את החשיבות בפעילות מהירה, מוקדמת, עצמית, בגיוס מהיר, בצורך להגן על המטופלים האחרים בבית החולים, בהרחבת המענים להדמיה, ניתוח ואשפוז, גיוס כוח אדם ממקור חיצוני והעברה משנית של חולים לטיפול סופי במרכזים רפואיים אחרים.

"אנו מאמינים שלקחי מפתח שנלמדו במהלך אירוע רב הנפגעים הזה יכולים לשמש לתכנון ולהיערכות של מרכזים רפואיים אחרים", חתמו.

נושאים קשורים:  בית החולים סורוקה,  אר"ן,  שבעה באוקטובר,  ישראל במלחמה,  חדשות,  מגזין,  ד"ר שלומי קודש,  ד"ר דן שוורצפוקס,  טרור
תגובות
12.01.2024, 12:39

איני מבין מדוע לא נעשה פינוי מהיר יותר של כמות גדולה יותר של פצועים לבתי חולים במרכז הארץ. למה רק בשעה 21:00 ??? למה רק 80 מתוך 680
במצב כזה - סורוקה צריך היה לפעול כבית חולים ממיין ולפנות את רוב הפצועים הבינוניים/קלים וחלק מהקשים לאחר ייצוב ראשוני

אנונימי/ת
12.01.2024, 18:23

איפה היה וויסות הנפגעים ב 7.10.23?????
פרק בסיסי באר״ן שכל מי שעוסק בנושא מכיר ??
ומדוע גנזו את דו״ח המועצה הלאומית לטראומה שהציג ביקורת על הנושא ומינו וועדה מטעם משרד הבריאות לבדוק את אירועי היום?

אנונימי/ת
16.01.2024, 17:11

כמובן שזרם הפצועים שהגיע לסורוקה הוא לא מקור לגאווה אלא מחדל. חולים מתו שם בגלל עומס קיצוני ביותר, וויסות הנפגעים למרכז הארץ כשל לגמרי. סתם מאמר של יחסי ציבור. צר לי. ועדיין כל הכבוד לכל הצוותים שהתמודדו בגבורה עם המצב.