חדשות

שימוש במודל תלת מימד לפני ניתוח נוירואנדווסקולרי ב"בילינסון"

רופאים בבית החולים בילינסון ערכו אימון לפני ניתוח על מודל תלת מימדי הזהה למפרצת מוחית של מטופלת מורכבת - הניתוח עבר בהצלחה

מודל תלת מימדי לפני ניתוח מוח. צילום: ירדן מור

אל בית החולים בילינסון הגיעה לאחרונה מטופלת בת 47 עם שבץ מוחי קל. בבדיקות שנעשו לה עלה כי מדובר במפרצת מוחית. בשל מחלות רקע מהן סובלת המטופלת, עלה החשש כי ניתוח לטיפול במפרצת במתכונתו המוכרת עלול להוביל לדימום מוגבר ולסיכון ממשי לחייה.

לפיכך, ד"ר מיכאל פינדלר וד"ר גיא רפאלי מהמחלקה הניורולוגית והיחידה לצנתורי מוח, שטיפלו באישה, הדפיסו על בסיס שחזור CT אנגיוגרפיה מודל תלת מימדי הזהה למפרצת של המטופלת, ערכו עליו מספר אימונים שדימו את הניתוח העתידי, אפשרו לצוות המנתח לדמות בעיות שעלולות לצוץ במהלך הניתוח ולהתכונן אליהן בצורה המיטבית.

מודל הסימולציה תוכנן במערך החדשנות בבית החולים והודפס במדפסת תלת מימדית על ידי חברת Stratasys בחומרים שונים המדמים את כלי הדם. ב"בילינסון" נמסר כי "מדובר בפעם הראשונה בישראל בה נעשה שימוש במודל מודפס בתלת מימד טרם טיפול נוירו-אנדווסקולרי".

ד״ר פינדלר וד״ר רפאלי ציינו כי "לאור מחלות הרקע מהן סובלת המטופלת היה קיים סיכון אמיתי לנתח אותה. השימוש במודל והסימולציות שערכנו, שהיו קרובות מאוד למציאות, אפשרו לנו להגיע לניתוח המורכב הזה בצורה המיטבית. המודל אפשר היכרות מוקדמת עם האנטומיה ובכך עזר בבחירת האסטרטגיה הטיפולית הטובה ביותר במקרה מורכב זה". הצנתור עבר בהצלחה והמטופלת כבר התאוששה לחלוטין ושוחררה לביתה.

לדברי ד"ר ליאור פרל, מנהל מערך החדשנות של "בילינסון": "כבר היום, תחום ההדפסה התלת מימדית משפיע ישירות על הטיפול בחולה המורכב במספר מרכזים בעולם. מדובר בעולם ומלואו הפורח במספר אופנים, מהדרכה להכנת עזרים לפעולה ועד השתלת רקמות של ממש באופן סטרילי. בשנים הקרובות נראה כיצד התחום משנה את הדרך בה אנחנו מטפלים בחולים באופן מותאם אישית, כזה המבוסס על האנטומיה והמימדים הייחודיים שמאפיינים כל חולה וחולה".

נושאים קשורים:  ד"ר ליאור פרל,  ד"ר מיכאל פינדלר,  ד"ר גיא רפאלי,  מפרצת מוחית,  3D,  הדפסת תלת-ממד,  חדשות,  ניתוחי מוח
תגובות