COVID-19 בישראל

חברה תרופות ישראלית מפתחת חיסון פומי נגד נגיף הקורונה

Oramed, חברת תרופות ישראלית-אמריקאית, בשיתוף חברה הודית, מתחילה בימים אלה בניסוי קליני בתרכיב חיסון חדשני, זול ונגיש שיינתן דרך הפה ועשוי לקדם את מבצעי החיסון בעולם

נטילת תרופה פומית. אילוסטרציה

חברת תרופות ישראלית-אמריקאית, בשיתוף חברה בהודו, נערכת להשיק בשבועות הקרובים שלב 1 בניסוי קליני בבני אדם של תרכיב חיסון כנגד קורונה, שיהיה הראשון בעולם שיינתן באופן פומי ולא בזריקה.

החברה הישראלית במיזם הזה היא Oramed (Oramed Pharmaceuticals), חברה לפיתוח תרופות פומיות, המבססת את הטכנולוגיה שלה על פיתוח במרכז הרפואי הדסה עין כרם תוך שיתוף פעולה עם חברת הביוטכנולוגיה Premas, שותפות אמריקאית-הודית. המיזם המשותף בשם ORAVAX Medical כבר מבצע שלב 2 ושלב 3 בניסוי קליני מאושר FDA למתן פומי של כמוסות אינסולין במקום זריקות לשם טיפול בסוכרת מסוג 1 וסוג 2.

ההודעה הרשמית של המיזם לעניין תרכיב החיסון החדשני כנגד קוביד-19 הופצה שלשום (א'). החברה העלתה ל"יוטיוב" את הסרטון הבא:

מנכ"ל החברה הישראלית, נדב קדרון, מסר כי הקשר בין שתי החברות נוצר בתחילת השנה. חיסון כנגד קורונה במתן פומי (Oral) יסלק קשיים ומכשולים לא מעטים שקיימים כיום בהפצה ובשיווק של תרכיבי החיסון הנמצאים בשימוש במבצעי החיסונים כנגד קורונה ובראש בראשונה הצורך לאחסן אותם בתנאי קור מיוחדים. כמוסות חיסון כנגד קורונה יכולות להיות מאוחסנות בטמפרטורת החדר.

בנוסף, לא יידרש במתן התרכיב שום גורם מקצועי (רופא, אחות). חיסון במתן פומי יאפשר לבני אדם ליטול את התרכיב בביתם – עניין קריטי בהאצת מבצעי התחסנות המוניים ובמיוחד אם תהיה המלצה שיש ליטול את החיסון כנגד קורונה אחת לשנה.

פיילוט שקיימה החברה בבעלי חיים העלה שתרכיב החיסון במתן פומי יצר את הנוגדנים הנדרשים כנגד הנגיף – אימונוגלובולין G (IgG) ואימנוגלובולין A (IgA) כאשר האחרון נדרש ליצירת חסינות ארוכת טווח כנגד הנגיף והזיהום שהוא מחולל.

בשונה מתרכיבי החיסון של "פייזר" ו"מודרנה", שניתנים כיום בזריקות ומכוונים לנטרול חלבון ה"ספייק" של הנגיף – אתרי המטרה של התרכיב במתן פומי יהיו שלושה מבני חלבונים בנגיף. ההערכה היא שחיסון מסוג זה גם יהיה יעיל ועמיד יותר כנגד וריאנטים שונים של הנגיף וגם יהיו פחות תופעות לוואי.

חברת Premas ההודית עוסקת מאז תחילת מארס בפיתוח תרכיב חיסון חדשני כנגד קורונה. על פי הערכות זהירות, שלבים מתקדמים בניסוי הקליני יחלו ברבעון השני של 2021. החברה כבר פנתה לכמה מדינות כדי לאפשר להם לקיים בהן את הניסוי, מלבד ישראל, וביניהן ארה"ב, מקסיקו וכמה מדינות באירופה. יש גם כוונה לבצע ניסוי כזה באפריקה. ביבשת זו חיסון במתן פומי יהיה הכרחי.

יש לציין כי כבר בפברואר 2020, מיד עם תחילת מגיפת הקורונה בעולם, חברת ביוטכנולוגיה ישראלית אחרת, מכון המחקר מיגל בגליל, הודיעה שהיא מתחילה בפיתוח תרכיב חיסון במתן פומי. לחברה זו ניסיון בחיסון כנגד נגיפים ממשפחת הקורונה שתוקפים עופות.

נושאים קשורים:  Oramed,  חיסון לקורונה,  חדשות,  חברת תרופות,  19-COVID,  קורונה
תגובות