דעות

חג חירות מסוכן - אווירת סוף קורס עלולה להחזיר אותנו אחורנית

עם ישראל היה סגור וספון בבתים במשך שנה. עם הרצון העז לצאת לחופשי ולחזור לשגרה, יש להקפיד לשמור על עטיית מסיכה וריחוק חברתי ולזכור שהוירוס הקטלני עדיין כאן ולא מוגר

"עשרות התקהלויות של אנשים ללא מסיכות, כאילו אין כאן וירוס קטלני". טיילת תל אביב השבוע. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

ישראל היא מהמדינות המחוסנות ביותר בעולם ועל כך אין עוררין. עם זאת, עדיין חלק מהתושבים מעל לגיל 65 שנה טרם קיבלו חיסון, כ30%-40% מהצעירים מתחת לגיל 16 טרם קיבלו חיסון ובסדר גודל כזה גם צעירים בני 16-21.

גם בקרב ערבי ישראל המצב מעורר דאגה. המצב אצל השכנים מהמזרח ברשות הפלסטינית עגום ובעיקר אצל אלה העוברים מדי יום את הגדר ומגיעים לישראל שאינם מחוסנים ועלולים להוות מוקד להעברת הקורונה ווריאנטים שלה. בנוסף, עדיין מגיעות מדי יום טיסות לא מעטות לישראל ממוקדי תחלואה באירופה, בארה"ב ובאפריקה ואלה עלולות להביא לישראל וריאנטים שונים ועמידים.

ישראלים, לצערנו, אינם מצטיינים במשמעת ולכן ההמלצה על עטיית מסיכה וריחוק פיזי, בעיקר אצל צעירים ומגזרים מסוימים, לא מקוימת במלואה. נוצרה אווירה של "סוף קורס" ועם הירידה במספר החולים והנפטרים היומי בישראל והחזרה ההדרגתית לשגרה, יש שלקחו זאת עד הסוף תוך סכנה לציבור הרחב.

נדהמתי לראות ברחובות רמת גן עירי מסעדות עמוסות בבני אדם, ללא כל ריחוק פיזי וללא עטיית מסיכות, גם כשלא אוכלים. גם ברחובות עצמם המצב דומה

רק לפני שבועיים החלו להיפתח באופן הדרגתי הקניונים והמסעדות ונדהמתי לראות ברחובות רמת גן עירי מסעדות עמוסות בבני אדם, ללא כל ריחוק פיזי וללא עטיית מסיכות, גם כשלא אוכלים. גם ברחובות עצמם המצב דומה. עשרות התקהלויות של אנשים ללא מסיכות, כאילו אין כאן וירוס קטלני.

בקרוב מאוד עומדים לפתוח את המועדונים ואת אולמות האירועים. אני חושש שלא יקפידו על עטיית מסכות וריחוק פיזי. חייבים להעלות את המודעות שאם לא נשמור על ההנחיות, אנו עלולים לחזור אחורנית ומספר החולים ילך ויעלה.

אני מבין את הרצון לחזור לשגרה ו"לחיים הטובים", אולם חייבים לשמור על השפיות ועל בטחון התושבים. אסור בכל מקרה לפתוח הכל בבת אחת ובחוסר אחריות. הפתיחה חייבת להיות בהדרגתיות ובשיקול דעת ומגובה בהמלצות של משרד הבריאות.

בימים אלה אירופה חווה גל שלישי אלים של המגיפה. הגל פוקד מדינות מהן אנו ממשיכים לקבל טיסות, כולל צרפת, איטליה, שוודיה ובריטניה. יש לעשות הכל כדי למנוע כניסת הוירוס ווריאנטים שלו בדרך האוויר

אני מבין את האוכלוסיה שהיתה סגורה וספונה שנה בבתים. אני מבין את הרצון העז "לצאת לחופשי" ולחזור לשגרה. עם זאת, יש לזכור שהוירוס הקטלני עדיין כאן ולא מיגרנו אותו. למרות שחלק לא מבוטל מתושבי המדינה קיבלו את החיסון במלואו (שתי מנות החיסון), עדיין יש לזכור שלפי המחקרים, כ-5%-6% מהמחוסנים עלולים להידבק במחלה, שכן החיסון אינו יעיל ב-100%. כל שכן, אין עדיין מידע ודאי שאלה שחוסנו לא מעבירים את המחלה. אין מידע ודאי לגבי יעילות החיסון כנגד כל הוריאנטים (בעיקר הדרום אפריקאי והברזילאי) וכן אין תשובה לשאלה המרכזית מהו משך יעילות החיסון.

בנוסף, עם חזרת הילדים ללימודים ובשל העובדה שטרם חוסנו, אלה עלולים להוות מקור הדבקה פוטנציאלי ולכן יש לנקוט משנה זהירות בימים אלה ולהקפיד יותר מתמיד על עטיית מסיכות בבתי הספר, שמירת מרחק ונטילת ידיים תכופה. יש לעודד את המורים ואלה שבמגע עם התלמידים לקבל חיסון.

יש לזכור שבימים אלה אירופה חווה גל שלישי אלים במיוחד של המגיפה. הגל פוקד מדינות מהן אנו ממשיכים לקבל טיסות, כולל צרפת, איטליה, שוודיה ובריטניה. יש לעשות הכל כדי למנוע כניסת הוירוס ווריאנטים שלו בדרך האוויר ממדינות שבהן התחלואה עלתה. חייבים להקפיד על כניסת הטסים לישראל בבטחה למדינתנו ולמנוע בכל דרך אפשרית כניסת המחולל לישראל.

יש לצאת בהסברה מקיפה למניעת התקהלות ועטיית מסיכות, בעיקר באולמות סגורים, במסעדות, בברים, במקומות כינוס, בבתי מלון ועוד. הוירוס עדיין כאן ולא יודע לקרוא שאנו לפני חג הפסח

נכון שחלה ירידה במספר המאומתים והחולים הקשים בישראל אולם טרם הגענו למיגור המחלה הארורה. עדיין מספר הנדבקים ליממה מעל 1,400, החולים הקשים ביום מעל ל-600 ומספר המונשמים מעל ל-200. עדיין מספר החולים בישראל היומי לא ירד לגמרי ו"מקדם ההדבקה", אמנם בירידה, 0.76, אולם לא ירד לחלוטין.

יש לעודד את האוכלוסיה הצעירה, כולל נשים בהריון, חיילים ותלמידי תיכון להמשיך ולהתחסן. יש לעודד את האוכלוסיה הערבית להתחסן. חייבים בימים אלה לסייע לערביי הגדה ולחסן אותם גם מבחינה הומניטרית אולם גם כדי למנוע כניסת חולים ונושאי מחלה לתחום מדינת ישראל. יש לזכור שערביי הגדה סמוכים לישראל פיזית וכל עוד לא יחוסנו, הם מהווים איום בריאותי על תושבי המדינה.

יש לצאת בהסברה מקיפה למניעת התקהלות ועטיית מסיכות, בעיקר באולמות סגורים, במסעדות, בברים, במקומות כינוס, בבתי מלון ועוד. הוירוס עדיין כאן ולא יודע לקרוא שאנו לפני חג הפסח. אמנם מדובר בחג החירות, אולם חרותנו תלויה בהתנהגות האחראית של כל אחד ואחד מאיתנו.

אני קורא לכל הציבור לגלות בימים אלה קצת איפוק ואחריות הדדית. אנו בדרך הנכונה למגר את המחלה. נכון שישראל מובילה במספר המחוסנים לנפש, אולם עדיין הוירוס הקטלני נמצא כאן ועדיין אנו שומעים כל יום על נפטרים מהמחלה הארורה. יש לזכור שגם מי שהחלים מהמחלה עלול לסבול מתסמינים קשים ולאורך זמן, וכן שאמנם המחלה פוגעת פחות בצעירים, אולם גם אלה, לצערנו, לעתים נפטרים.

לסיכום, גם בימים אלה המדינה חייבת תודה גדולה לכל עמיתי הרופאים, המלאכים בלבן, העומדים בחזית המערכה 24/7 ונמצאים כל יום על המשמר כדי למגר את המגיפה.

חג פסח שמח ובריא לכל בית ישראל.

פרופ' מיכאל שכטר הוא מנהל היחידה למחקרים קליניים, מערך חזה, לב וכלי דם ב"שיבא", תל השומר, יו"ר החוג לאפידמיולוגיה ולמניעה קרדיווסקולרית באיגוד הקרדיולוגי והפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  פרופ' מיכאל שכטר,  19-COVID,  חג הפסח,  עטיית מסיכות
תגובות