חדשות

המצאה ישראלית: פתרון חדש בטכנולוגיית לייזר לגלאוקומה

תוצאות מעודדות בניסוי לטיפול לייזר חדשני לגלאוקומה שפותח ב"שיבא" בשיתוף אוניברסיטת ת"א | הטיפול הקצר, המבוצע ללא מגע, יסייע למניעת הידרדרות המחלה ויפחית את הצורך בטיפות עיניים

Direct Selective Laser Trabeculoplasty (DSLT). טיפול לחולי גלאוקומה

טיפול לייזר חדשני למחלת הגלאוקומה שפותח במרכז הרפואי שיבא בשיתוף עם אוניברסיטת תל אביב, מבוצע ללא מגע ונמשך שניות בודדות בלבד,  מהווה בשורה לחולי גלאקומה ומציע חלופה לטיפול הקיים.

הטיפול החדש שהומצא על ידי פרופ' (אמריטוס) מיכאל בלקין מהמרכז הרפואי שיבא ואוניברסיטת תל אביב וד"ר מרדכי גולדנפלד מומחה גלאוקומה מ"שיבא", נקרא Direct Selective Laser Trabeculoplasty (DSLT).

ניסוי קליני ראשון במכשיר האוטומטי בוצע ב"שיבא" ותוצאותיו פורסמו לאחרונה בעיתון המדעי  Translational Vision Science & Technology – TVST, an ARVO Journal. החוקר הראשי בניסוי הוא ד"ר אלון סקעת, מנהל מעבדת הגלאוקומה, רופא עיניים מומחה ומנתח קטרקט וגלאוקומה ב"שיבא". הניסוי מומן על ידי מענק
ה-European Horizon 2020.

מחלת הגלאוקומה, שנקראת גם "הגנב השקט של הראייה", מתאפיינת בלחץ תוך-עיני גבוה מוגבר. הלחץ הגבוה בתוך העין גורם לאיבוד הדרגתי של הראייה ועלול להוביל לעיוורון מוחלט. עד היום, הטיפול הראשון שנתנו הרופאים הוא טיפות עיניים, אלא שהצלחת הטיפול תלויה בהיענות המטופל לטיפול. ההיענות לטיפול התרופתי במחלת הגלאוקומה נמוכה (בישראל כ-50%), שכן למחלה אין סימפטומים והטיפול עצמו - נטילת הטיפות - כרוך בתופעות לוואי ודורש משמעת עצמית גבוהה. כך, חלק גדול של המטופלים אינם מקפידים להשתמש בטיפות עיניים לאורך זמן והמחלה מידרדרת ומסכנת את ראייתם.

טיפול הלייזר החדש שהומצא ב"שיבא" מבוסס על טיפול סטנדרטי של לייזר לגלאוקומה הנקראSelective Laser Trabeculoplasty (SLT) . טיפול זה דורש הצמדה של עדשה לעין ומתן כ-100 קרני לייזר לעין תוך סיבוב של העדשה. תהליך זה נמשך כעשר דקות ומבוצע לרוב על ידי מומחים לגלאוקומה. טיפול זה הוכח כעדיף על מתן טיפות יומיות, אך אין הוא בשימוש על ידי מרבית רופאי העיניים בשל המומחיות הנדרשת, ולכן אינו זמין למרבית החולים.

טכנולוגית ה-DSLT מאפשרת טיפול אוטומטי, מהיר ופשוט, ללא מגע עם גלגל העין, כשעל הרופא/ה רק לכוון את המכשיר כך שהעין תהיה במיקום הנכון וללחוץ על כפתור. אלגוריתם מתוחכם מאתר את המיקום הדרוש לטיפול ומבצע את יריית קרני הלייזר בתוך שניות בודדות. מנגנון זה אף עוקב אחרי תנועת העין ומוודא מיקום מדויק. הטיפול יאפשר למנוע את הידרדרות המחלה ללא או בהפחתת הצורך בטיפות עיניים.

את הטכנולוגיה החדשנית פיתחה חברת בלקין לייזר הישראלית, שגייסה עד כה כ-19 מיליון דולר. החברה נמצאת כעת בשלבים מתקדמים של ניסוי בינלאומי רב משתתפים בשם GLAUrious באנגליה, באיטליה ובישראל. את הטיפול ניתן יהיה לקבל בתוך שנים ספורות בכל מרפאה ובית חולים כטיפול קו ראשון למניעת הידרדרות מחלת הגלאוקומה.

פרופ' בלקין: "הטיפול החדש הוא בשורה של ממש למטופלים ומהווה פריצת דרך בפתרונות שיוצעו בעתיד הקרוב לחולי גלאוקומה. שילוב של טכנולוגיה מתקדמת ברפואה הוא חלק בלתי נפרד מקידום המחקר לטובת המטופלים ומעיצוב פני רפואת העתיד".

נושאים קשורים:  גלאוקומה,  ד"ר אלון סקעת,  פרופ' מיכאל בלקין,  ד"ר מרדכי גולדנפלד,  חדשות,  DSLT
תגובות
15.03.2021, 19:50

כבוד גדול לצוות המפתח! ולמדע הרפואה בארצנו שמקדים את דורו,