COVID-19 בישראל

בעקבות הסגרים והריחוק החברתי: יותר דיכאון וחרדה בקרב צעירים

ההשלכות הנפשיות של מדיניות הסגרים והבידוד: מחקר מאוניברסיטת תל אביב מצא שיעור גבוה יותר של דיכאון וחרדה בקרב בני 40-20 בהשוואה לבני 60 ומעלה

צעיר ישראלי בבידוד. צילום: הדס פארוש/ פלאש 90

כמה מחקרים שנערכו לאחרונה במוסדות אקדמיים בישראל מציגים את ההשלכות הנפשיות של הפעלת הסגרים והריחוק החברתי בישראל. מחקר שנעשה באוניברסיטת תל אביב יחד עם המכללה האקדמית תל אביב-יפו העלה כי בקרב בני 40-20 נמצא שיעור גבוה יותר של פגיעה במצב הרוח ותופעות של דיכאון וחרדה בהשוואה לבני 60 ומעלה. כך מדווחת הבוקר (ג') עדי חשמונאי ב"ישראל היום". כמו כן הצביע המחקר על שיעורי פגיעה גבוהים יותר בקרב נשים לעומת גברים.

במקביל פרסם העיתון גם תוצאות סקר של למ"ס, לפיו כשליש מהמשיבים דיווחו על החמרה שחלה במצבם הנפשי בשל משבר הקורונה המתמשך ולפי איגוד הפסיכיאטריה, כחצי מיליון ישראלים נזקקו עד כה לסיוע נפשי.

לפי סקר הלמ"ס, אחד מכל 20 ישראלים פנה לקבלת טיפול נפשי בעקבות משבר הקורונה. בקרב האוכלוסיה היהודית הנתונים מגיעים ל-4.9%, ובקרב נשים שיעור הפונות גבוה יותר מאשר בקרב גברים (4.9% לעומת 4.1%). 38% פנו לשירותי בריאות הנפש של קופות החולים, כשליש למטפלים פרטיים -18.7% למוקדי תמיכה של עמותות שונות.

המשך מגמת ההחמרה במצב הנפשי של המשיבים לסקר הלמ"ס נקשרה בהתארכות והחמרה בתחלואת הקורונה. בסקר שנערך בתחילת נובמבר לאחר הגל השני, 18.8% דיווחו על מצב נפשי לא טוב, שיעור דומה לממצאי ארבעה הסקרים הקודמים. אבל בסקר העדכני, כך דיווחה מיטל יסעור בית-אור, 30% השיבו שמצבם הנפשי החמיר לעומת מצבם לפני משבר הקורונה. 19% דיווחו על דיכאון, 36.8% על חרדה ו-21% על תחושת בדידות וייאוש.

יו"ר איגוד הפסיכיאטריה, ד"ר צבי פישל, מצוטט בדיווח: "לא הופתענו מהנתונים. 4.5% שפנו לטיפול משמעותם תוספת של חצי מיליון אזרחים שפנו למערכת הפסיכיאטרית. כלומר, על כל מאובחן בקורונה, אחד פנה לטיפול נפשי. נתוני הלמ"ס מבהירים את העקביות שבמצוקה הנפשית המסתמנת לאורך שנת מגיפת הקורונה בישראל ואסור להתעלם ממנה".

מחקר של מכון המחקר והחדשנות של מכבי KSM בשיתוף מכון ki מצא כי דיכאון מעלה משמעותית את הסיכון לסיבוכי מחלת קורונה בקרב צעירים. דיכאון מאובחן מעלה סיכוי להסתבכות במחלה עד כדי פי חמישה, וחולים מתחת לגיל 60 עם דיכאון מאובחן מהווים קבוצת סיכון לקורונה.

נושאים קשורים:  דיכאון,  חרדה,  קורונה,  19-COVID,  ד"ר צבי פישל
תגובות