דעות

להתפלל, להפגין, לאכול, לאהוב – הכי בטוח באוויר הפתוח

ההבחנה בין מקומות סגורים לפתוחים במניעת הדבקה מקורונה היא קריטית וחייבת לבוא לידי ביטוי בהנחיות: להחמיר קלה כחמורה בהנחיה ובאכיפה בפנים, להקל בחוץ

"האם זה מקומו של השלטון לעשות את הבחירה הערכית עבור האזרח מה חשוב לו יותר במרחב הפעילות האישית והקהילתית?". צילום: גיל יערי/ פלאש 90

עם פרסומה של הגבלה חדשה לקיום הפגנות ותפילות, מקצועית לכאורה, ראוי לבחון את הגיונה בהקשר הרחב של ההבחנה בין מקומות סגורים לפתוחים בסיכון להדבקה מקורונה.

כדי שהציבור ישתף פעולה עם הגבלות הקורונה, המוטלות עליו חדשות לבקרים, צריך שיינתן לו הסבר ברור, שההגיון המקצועי העומד מאחוריהן יהיה קוהרנטי ומובן לכל, ובלי שייכנסו שיקולים פוליטיים בקבלת ההחלטות. חשוב אף יותר מההסבר הרציונלי, ניתן וצריך לעודד שמירה על כללי זהירות על ידי יצירת הרגלי התנהגות נכונים. עיקרי ההנחיה החדשה כפי שפורסמה הן: מרחק של עד 1 ק"מ ממקום המגורים, ריחוק פיזי של שני מטרים בין מפגין למפגין, עטיית מסיכות והגבלה לקבוצות של 20 איש לכל היותר.

חוות דעתו של מנכ"ל משרד הבריאות במכתבו לממשלה, בה נכתב כי הסכנה באזורים פתוחים פחותה, אך לא מבוטלת, אינה נכונה

על פי המידע שיש כבר בידינו, נגיף הקורונה מועבר בטיפות, אירוסול אווירי ומגע, ומידת ההדבקה משתנה ותלויה בגורמים רבים הקשורים לחולה המדביק, לתנאי הסביבה ולאדם הנחשף.

במה שקשור לתנאי הסביבה, ריכוז הנגיף המצוי באוויר בסביבת החולה המידבק הוא הקובע את הסיכון לאנשים שסביב להידבק. באוויר הפתוח, שם יש תנועת אוויר ורוח, הנגיף נמהל במהירות והריכוז הנמוך שמתקבל מפחית באופן דרמטי את הסיכון להדבקה, בהשוואה לחלל סגור. זו הסיבה שבחוץ סכנת ההדבקה אפסית, ואילו בחללים סגורים היא גבוהה ככל שהחלל קטן יותר ואיננו מאוורר דיו.

לא בכדי אין נתונים המראים התרחשות של הדבקות באוויר הפתוח. מאמר חדש שהתפרסם ב-Nature medicine מראה ש-80% מההדבקות נגרמות על ידי 20% בלבד מהחולים באירועים צפופים, המאפיינים הפצת-על, במסעדות, תפילות, חתונות וברים.

חוות דעתו של מנכ"ל משרד הבריאות במכתבו לממשלה, בה נכתב כי הסכנה באזורים פתוחים פחותה, אך לא מבוטלת, אינה נכונה. סכנת ההדבקה בחללים סגורים ניתנת לצמצום על ידי פתיחת חלונות, העברת מיזוג האוויר למצב שמכניס אוויר צח מבחוץ ויציאה של השוהים החוצה לפארקים - כל מה שהופך את החלל הסגור לדמוי חוץ ככל האפשר.

בקביעה שמותר 10 אנשים בפנים (ויותר בבתי כנסת לפי מספר הכניסות, ללא הסבר) ו-20 איש בחוץ, אין הגיון, שכן המספר תלוי בשטח. גם בהיבט הרגלי התנהגות נכונה, מדדים מספריים אינם רותמים אנשים להתנהגות נכונה כמו הבחנה איכותית

על מנת להפחית הדבקה, אם כן, יש לעודד ככל הניתן את השהייה והפעילות באוויר הפתוח במקום במקומות הסגורים: בפארקים, בטבע, ברחובות ובחופי הים. הידע הביולוגי התומך בכך אינו חדש, ומוכר מימים ימימה. ככל שאנשים יעבירו פעילויות ממקומות סגורים החוצה, כך תהיה פחות הדבקה, כל עוד שומרים על צפיפות נמוכה כך שאדם יוכל לשמור על מרחק של 1-2 מטרים מהאנשים שסביבו. קרוב לוודאי שבאוויר הפתוח מספיק מטר אחד, במקומות סגורים המרחק 2 מטר לכל הפחות.

הצפיפות היא החשובה, ולא המספר המוחלט: בקביעה שמותר 10 אנשים בפנים (ויותר בבתי כנסת לפי מספר הכניסות, ללא הסבר) ו-20 איש בחוץ, אין הגיון, שכן המספר תלוי בשטח. גם בהיבט הרגלי התנהגות נכונה, מדדים מספריים אינם רותמים אנשים להתנהגות נכונה כמו הבחנה איכותית.

יצירה מלאכותית של קפסולות של 20 איש היא בעלת ערך אך ורק אם השותפים לקפסולה מכירים זה את זה ורשומים מראש, כדי שהיה ויתגלה בקרבם חולה מאומת, תוכל החקירה האפידמיולוגית לזהותם ולבודדם בלא שיהיה צורך לבודד את הכלל. בכל שאר המקרים היא מכבידה ומיותרת ואף מגדילה את הסיכון להדבקה בתוך הקפסולה.

יצירת הרגל של עטיית מסיכה בעת שנכנסים למתחם מקורה עשויה לשפר את ההיענות לשימוש נכון במסיכות למניעת הדבקה, ולא הפחד מקנס של שוטרים המקיימים למרבה האירוניה אכיפה דווקא בחוץ

לקביעה של מרחק 1 ק"מ ממקום המגורים אין כמובן שום הקשר מקצועי ואפידמיולוגי: מה שחשוב הוא שהדרך לאירוע תהיה בטוחה וללא סכנת הדבקה, במעברים ובאמצעי התחבורה (אוטובוסים אינם בטוחים בהקשר זה). חשוב בהרבה שיומלץ לאזרחים הוותיקים, קבוצת הסיכון לתחלואה קשה מקורונה, להימצא ככל הניתן בשולי הקהל, שם הצפיפות נמוכה עוד יותר.

ההבחנה בין מקומות סגורים לפתוחים חשובה גם בנוגע לעטיית מסיכות: בעוד שבמקום סגור חשיבותה גבוהה, אין צורך בעטיית מסיכה באוויר הפתוח למניעת הדבקה אלא אם כן יש צפיפות. יצירת הרגל של עטיית מסיכה בכל עת שנכנסים למתחם מקורה עשויה לשפר את ההיענות לשימוש נכון במסיכות למניעת הדבקה, ולא הפחד מקנס של שוטר או פקח המקיימים למרבה האירוניה אכיפה דווקא בחוץ.

ההבחנה בין מקומות סגורים לפתוחים במניעת הדבקה מקורונה היא על כן קריטית וחייבת לבוא לידי ביטוי בהנחיות: להחמיר קלה כחמורה בהנחיה ובאכיפה בפנים, להקל בחוץ. ההגיון הביולוגי אינו מבחין בין התקהלות להתקהלות: את אותה אמת מידה בדיוק, המקלה בחוץ, יש להפעיל על הפגנה, תפילה, פעילויות תרבות, פנאי וספורט.

מנגד, שופרים וזמבורות, צעקה ושירה מהווים סיכון מוגבר להדבקה ויש להימנע וגם בהם יש להיזהר באותה מידה. את הפעילות במתחמים סגורים, אשר אינם מסוגלים ליישם תו סגול ומהווים סכנת הדבקה, יש לסגור תוך מתן פיצוי כלכלי הולם.

האם זה מקומו של שלטון לעשות את הבחירה הערכית עבור האזרח מה חשוב לו יותר במרחב הפעילות האישית והקהילתית? לזה תפילה, לזו ספורט, לזה טיול: יש לכבד את כולם ולסייע לכולם לממש את מאווי נפשם ואת רצונותיהם החופשיים במגבלות הערכת הסיכונים. דרוש סטנדרט מקצועי אחיד לכל בדרך של מספר אנשים מותר למטר רבוע, ואידך זיל גמור. זו הדרך העשויה להשיב את האמון המעורער של הציבור בהנחיות הנתפסות בקרב רבים כמבטאות אפליה בין ציבור לציבור.

לסגר מלא, הרסני לבריאות ולכלכלה, אין הצדקה. סגר לא הוכח כמפחית תמותה ממגיפה, ונזקיו לבריאות הגוף והנפש רבים. מן הראוי להיזכר בהגדרת בריאות על פי ארגון הבריאות העולמי: "רווחה גופנית, נפשית וחברתית, ולא רק היעדר מחלה"

אם יש בהנחיה החדשה רצון ליישור קו, הרי הוא מבורך, אבל הכיוון שגוי: בחוץ יש להקל ולא להחמיר, כדי לאפשר המשך של שגרת חיים סבירה ובטוחה לצד הקורונה. להתפלל, להפגין, לאהוב, לאכול: אמת מידה מקצועית אחידה לכולם, ולא קביעות פוליטיות.

לסגר מלא, הרסני לבריאות ולכלכלה, אין הצדקה. סגר לא הוכח כמפחית תמותה ממגיפה, ונזקיו לבריאות הגוף והנפש רבים. מן הראוי להיזכר בהגדרת בריאות על פי ארגון הבריאות העולמי: "רווחה גופנית, נפשית וחברתית, ולא רק היעדר מחלה". הנסיון למגר מגיפה, תוך תשלום מחיר עצום בבריאות, נעדר פרספקטיבה רחבה מספיק. באין מנהיגות לאומית זה הזמן למנהיגות אישית וערבות הדדית, תוך הקפדה על אמצעי זהירות בסיסיים ופשוטים, שתועלתם מוכחת. הכי בטוח באוויר הפתוח.

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  קורונה,  הפגנות,  בתי כנסת,  הדבקה בנגיף,  עטיית מסיכה,  ריחוק חברתי,  ד"ר יואב יחזקאלי
תגובות
04.10.2020, 09:55

כל כך יעיל , הגיוני ופשוט. אין פלא שהפוליטיקאים לא מסכימים

05.10.2020, 07:41

סגר = רפואת יתר מזיקה. אבחון קוביד בפי.סי.אר של 36+ סבבים הוא איבחון יתר מזיק. דחיית שיא ההדבקה לשיא החורף תהיה טעות קטלנית. מיטוט הכלכלה יביא גם למיטוט מערכת הבריאות. ההנהגה מסנוורת ומנווטת בחושך מוחלט ועם כל כובד הרגל על הגז.

אנונימי/ת
09.10.2020, 11:05

זאת משום שההנהגה אינה מעוניינת בהפגנות כנגד מר בנימין נתניהו הנאשם בשוחד, מרמה והפרת האמונים

05.10.2020, 08:03

תודה לד"ר יחקאלי על דרך אמצע בריאה להתמודדות עם אתגר הקורונה - צריך ליצור סרטונ/י וידאו קליטים ובהירים מבוססי עובדות עם הדגמות ויזואליות פשוטות - הבנה של המנגונים תעזור לאנשים להקפיד ולהמנע מהדבקה, וגם אם תהיינה הדבקות האינוקולום יהיה נמוך יותר.
דבר נוסף שיפה בכתבה זה האחוד בין האתגר של המתפללים המפגינים או הספורטאים - במקום הפילוג שמנסים ליצור ביננו.
תודה

09.10.2020, 11:07

כרגיל, ידידנו הדוקטור יחזקאלי מטיב להגדיר את הסיכונים ולהבדילם מאיומים והפחדות המושטים על הציבור על ידי בעלי עניין ועושי דברם, רצונם ומצוותם.