מחקרים - נגיף הקורונה

מחקר חדש ב-The Lancet מנפץ את התקווה לחסינות עדר

מסקנות מחקר גדול שבוצע בספרד: לא ניתן למנוע את התפשטות נגיף הקורונה באמצעות חסינות עדר וכל גישה כזאת אינה אתית ובלתי ישימה

פרמדיק מפנה חולת קורונה במדריד, ספרד. צילום: Chirag Nagpal/ שאטרסטוק

באחד המחקרים הגדולים ביותר מסוגם שבוצע בספרד, בין המדינות האירופאיות שהוכו קשות במגיפת הקורונה, נבדקה סוגיית "חסינות העדר". החוקרים מהמכון לחקר הבריאות "קרלוס III" שדיווחו על כך אתמול (ב') ל-The Lancet הגיעו למסקנה כי התקווה שתושג חסינות עדר לנגיף הקורונה, עוד לפני שיהיה בשוק חיסון יעיל כנגד הנגיף, איננה ישימה.

כזכור, ספרד היא אחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מנגיף הקורונה, עם יותר מ-28 אלף מתים וכ-250 אלף נדבקים.

במחקר נטלו חלק 61,075 אנשים מ-35,883 בתי אב והם נבחרו לכך באקראי. כולם מילאו שאלונים שבהם דיווחו על התסמינים שפיתחו, אם פיתחו, כשהוברר שנחשפו או נדבקו בנגיף הקורונה. ביניהם 7,233 שאיבדו את חוש הריח והטעם או הראו לפחות שלושה תסמינים אופייניים למחלה.

כולם עברו בדיקה ראשונה RT-PCR לשם האבחון אם נדבקו או שהם נשאי הנגיף וא-תסמיניים, ושבועיים לאחר מכן עברו בדיקת דם שנשלחה לפיענוח במעבדה כדי לזהות נוגדנים (בדיקה סרולוגית). רק 5% הציגו תוצאה חיובית בבדיקה הראשונה ו-4.6% בבדיקה הסרולוגית. מחברי הדו"ח ציינו שכמעט שליש מהמשתתפים היו א-תסמיניים.

החוקרים מצאו הבדלים באזורים שונים ברחבי ספרד: תושבי מדריד למשל הראו שיעור חשיפה גבוה של יותר מ-10% לנגיף, בעוד שבאזורי החוף - פחות מ-3%.

כאמור, ממצאי המחקר חיזקו את ההשערה שלא ניתן למנוע את התפשטות נגיף הקורונה באמצעות חסינות עדר. "לאור הממצאים הללו, כל גישה שמציעה השגת חסינות עדר באמצעות הדבקה טבעית לא רק שאיננה אתית, היא גם לא ניתנת ליישום", ציינו בתגובה לממצאים אלה, ד"ר איזבלה אקרל, ראש המרכז להתפרצות נגיפים ובנג'מין מאייר, וירולוג מאוניברסיטת ז'נבה.

נושאים קשורים:  קורונה,  מגיפת הקורונה,  ספרד,  חסינות עדר,  The Lancet,  חדשות,  מחקרים
תגובות