דעות

סיר הלחץ עומד להתפוצץ: מערכת הבריאות זקוקה עתה יותר מתמיד לתמיכה

המשבר החברתי והכלכלי שנגרם מהתגובה האגרסיבית למגיפת הקורונה יתגלגל מעתה גם לפתחה של מערכת הבריאות בתחלואה פיזית ונפשית שלקראתה יש להיערך ואליה יש להכין את הצוותים השחוקים ממילא

"להצדיע מעל כל במה לצוותי הרפואה ולהוציא מליונים על מטס חגיגי מעל בתי החולים זו הוקרה ראויה, אך אין היא תחליף להשקעה הדרושה במערכת הבריאות בשגרה ולתמיכה הדרושה היום לצוותים כאוויר לנשימה". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

בשוך חגיגות יום העצמאות וההצדעה ללוחמי הקורונה מתקרבת עת החזרה לשגרה חלקית, הן לציבור הרחב והן לצוותים הרפואיים. עבור רוב הצוותים הרפואיים בבתי החולים ובקהילה ימי הסגר התאפיינו במתכונת עבודה שונה לחלוטין: ירידה בעומס הפניות, עבודה מרחוק אשר דרשה פיתוח מיומנויות חדשות, השבתה שלא לצורך של רוב הפעילות האלקטיבית ותחושה של קפיץ שנדרך לקראת נחשול של חולים שלא הגיע. עבור מיעוטם, במחלקות הקורונה בבתי החולים ובמוקדי הטיפול בקופות החולים בחולים שטופלו בבתיהם, היתה זו תקופה עמוסה פיזית ורגשית. החזרה לשגרה עבור הצוותים הרפואיים צפויה להיות שונה ומאתגרת מאשר לציבור הרחב.

ההזנחה הבריאותית ממנה סובלת האוכלוסיה בחודשיים של סגר כללי גובה מחיר כבד המצטבר מיום ליום. הקשישים שאינם יוצאים מבתיהם או מחדרם במוסדות הדיור המוגן אל אור השמש וכלל הציבור הספון בביתו סובלים מירידה בכושר הגופני, מדלדול העצמות והשרירים, מחרדה ומדיכאון. מחלות כרוניות המצריכות איזון ומצבים רפואיים המצריכים בירור מהיר וטיפול הוזנחו מהחשש של הציבור לפקוד את המרפאות ובתי החולים. ישנן משפחות שארבע הקירות שסגרו עליהן ניתקו אותן משירותי הרווחה והבריאות עם עלייה ניכרת בתופעות קשות כאלימות במשפחה.

תופעה ידועה היא שבתום משבר או אסון מתפרצות להן התוצאות הנפשיות השליליות שבעבעו בסיר הלחץ מתחת למכסה ההדוק של האיום הכמו קיומי. צרפו לזה עצמאים שמטה לחמם נשבר עקב הסגר הכללי הממושך והמוגזם והעלייה באבטלה וקבלו גל של תחלואה פיזית ונפשית הצפוי להתנפץ כעת לפתחם של צוותי רפואה שחוקים ועייפים.

השחיקה של העובדים במערכת הבריאות מרקיעה שחקים בזמן שגרה, כפי שהודגם בסקר משרד הבריאות לפני שנתיים שתוצאותיו הקשות לא זכו להתייחסות רצינית. שחיקה בעבודה היא תופעה הכוללת תשישות פיזית ורגשית ותחושות של ניכור, ציניות וכישלון. בד בבד עם העומס הצפוי להם מתחלואה חדשה ותחלואה ותיקה שהוזנחה, הרופאים והאחיות יידרשו להמשיך לטפל בחולי קורונה, שהגעתם לא רק שלא תפחת אלא אף עלולה להתגבר עם פתיחת הסגר הכללי וההדבקה הצפויה.

בנוסף, כל קבלה של חולה בשגרה החדשה מעמידה את הצוות הרפואי עצמו בסכנת הדבקה, מה שמצריך עבודה עם ציוד מיגון הנמצא עדיין במחסור, שלושה חודשים מתחילת המשבר. כל אלה מעמידים את הצוותים הרפואיים דווקא עכשיו בסכנה חמורה ביותר של שחיקה. לכך הכרח שתהיה התארגנות דחופה של מערכת הבריאות למתן מענה מניעתי וטיפולי.

על המענה לשחיקת צוותי הרפואה להינתן בשתי רמות: ברמת המערכת, הגיע הזמן שההנהלות ייתנו דעתן לשיפור הרב הנדרש בתהליכי העבודה המסורבלים, בתנאי העבודה ובניהול הירוד. ברמת העובד, יש לפעול לחיזוק החוסן ולמתן כלים להתמודדות. במילים אחרות: דרוש שינוי הן בסביבת העבודה והן באופן בו פועל העובד וחי בסביבה הזאת. קיימות יוזמות ברוכות לשינוי אך הן ספורדיות ואינן ניתנות מטעם המערכת שזו אחריותה וחובתה. לדוגמה, מתוך תחושת שליחות אני עצמי מנחה כיום סדנאות מיינדפולנס בהן משתתפים עשרות רופאות ורופאים, והמטפחות יכולות וחוסן, אך זו טיפה בים.

להצדיע מעל כל במה לצוותי הרפואה ולהוציא מיליונים על מטס חגיגי מעל בתי החולים זו הוקרה ראויה, אך אין היא תחליף להשקעה הדרושה במערכת הבריאות בשגרה ולתמיכה הדרושה היום לצוותים כאוויר לנשימה. כרופא בקהילה החשוף לחולים מידבקים ואשר קיבל עד היום מסיכת N95 אחת ויחידה, הייתי מעדיף שהכסף יושקע בציוד מיגון שחסר. הייתי גם רוצה שיהיו לי ביום יום יותר מעשר דקות לכל חולה. אבל כעת יש צורך דחוף בתכנית תמיכה לחוסן הצוותים, בפתרון סוגיות תגמול על ימי בידוד בגלל חשיפה במסגרת העבודה, ובתמיכה בעצמאיות במקצועות הבריאות, שהילדים הזקוקים לטיפולם אינם יכולים לקבל אותו היום וספק אם ישובו לעבודה, מה שעלול להחריף את המחסור בכוח האדם במערכת הבריאות.

המשבר החברתי והכלכלי שנגרם מהתגובה האגרסיבית למגיפת הקורונה יתגלגל מעתה גם לפתחה של מערכת הבריאות בתחלואה פיזית ונפשית לקראתה יש להיערך ואליה יש להכין את הצוותים.

נושאים קשורים:  דעות,  ד"ר יואב יחזקאלי,  מגיפת הקורונה,  שחיקה בעבודה,  חדשות,  קורונה,  צוותים רפואיים
תגובות