קורונה בישראל

פרופ' יצחק בן ישראל, ראש מרכז הסייבר באונ' ת"א: "שיא המגיפה מאחורינו"

פרופ' יצחק בן ישראל, אלוף במילואים ולשעבר ראש סוכנות החלל הישראלית, סבור: "מדיניות ההסגר כבר אינה רלבנטית – המגיפה תדעך בעוד כשבועיים"

פרופ' יצחק בן ישראל. "מגיפת הקורונה מתנהגת בתבנית קבועה ברחבי העולם, בלי קשר למדיניות שבה המדינה נוקטת". צילום: יובל בן ישראל/ ויקיפדיה

ראש מרכז הסייבר המשמש גם כראש סדנת יובל נאמן למדע וביטחון באוניברסיטת תל אביב ומי עמד בראש סוכנות החלל של ישראל, אלוף (מיל.) פרופסור יצחק בן ישראל, טוען במאמר שפרסם לאחרונה כי מגיפת הקורונה מתנהגת בתבנית קבועה ברחבי העולם – בלי קשר למדיניות שבה המדינה נוקטת. על פי פרופ' בן ישראל, שיא התפשטות המגיפה כבר מאחורינו והוא אף מעריך שהיא תדעך לחלוטין בתוך כשבועיים. לפיכך סבור פרופ' בן ישראל, מדיניות הסגר כבר איננה רלבנטית.

במאמרו הצביע פרופ' בן ישראל על תבנית התפשטות של המגיפה והיא מתקיימת לדבריו בכל מקום שבו היא מתפרצת: תחילה יש עלייה מהירה במספר החולים ואז התמתנות ותחילתה של דעיכה. לטענתו, ניתן להבחין בתבנית זו במדינות שנקטו במדיניות של הסגר ועצירת המשק אבל גם במדינות שהיו מתירניות יותר והמשיכו להפעיל את העסקים ואת מוסדות הלימוד.

בהתאם לנתונים שאסף, טוען פרופ' בן ישראל שניתן לבטל את צעדי ההסגר והפגיעה במשק ובכלכלת ישראל. עם זאת הוא טוען כי יש להמשיך בצעדים אחרים כגון ריחוק חברתי, חבישת מסיכות והגברת הבדיקות.

לדבריו, "יש להחזיר כ-50% מהמשק לעבודה כבר ביום שאחרי הפסח ושבוע עד עשרה ימים לאחר מכן להחזיר את יתר העובדים. כמו כן, לטענתו, יש להמשיך במאמצי ההצטיידות בציוד רפואי ובביצוע בדיקות לגילוי הנגיף.

"מתברר ששיא העלייה בקצב התחלואה כבר מאחורינו מאז כשבועיים, וככל הנראה היא תדעך כמעט לגמרי בתוך כשבועיים נוספים", אמר פרופ' בן ישראל לחדשות ערוץ 12. "יכול להיות שיהיו הידבקויות, אבל אני מצביע על מספרים משמעותיים בתחלואה. תחילה לא ידענו דבר ולכן אין להאשים איש בנקיטת זהירות יתר. עכשיו אנחנו לא במצב הזה. מהי הסיבה לירידה בכל העולם? לא ברור ואף אחד לא יודע עדיין מדוע

נושאים קשורים:  פרופ' יצחק בן ישראל,  נגיף הקורונה,  מגיפה,  סגר,  בידוד,  קורונה,  אוניברסיטת תל אביב,  בדיקת קורונה
תגובות
אנונימי/ת
14.04.2020, 13:21

אני כלל לא בטוח שהפרופסור צודק. העובדה שבדרום קוריאה נמצאים כרגע 91 חולי קורונה לשעבר שחלו שוב פעם סותרת את התאוריה שלו לחלוטין. מסקנה: יש לנקוט בכל אמצעי הזהירות המתבקשים לאורך של כמה חודשים עד למציאת חיסון נגד קורונה.

אנונימי/ת
14.04.2020, 17:46

להגיד שהמחלה תדעך תוך שבועיים , זו אמירה קצת פזיזה.
אבל זה נורא נחמד לפרסם מאמר עם כמה מודלים מתמטיים ולגזור מהם מסקנות ללא שום צורך בלקיחת אחריות על התוצאות.
זו בהחלט פריווילגיה שיכולים להרשות לעצמם אנשי אקדמיה.

אני מאוד רוצה להאמין בתחזיותיו האופטימיות של פרופ' בן ישראל, אך אני שואל את עצמי מדוע הוא ממליץ על הגדלת מספר הבדיקות ל-20-30,000 ביום, כאשר בשוודיה למשל (אוכלוסיה דומה לישראל) נעשות רק כ-1,500 בדיקות ליום, ולפי הנתונים שמביא הפרופ', גם שם דועכת המגפה? כל עוד אין הסבר מניח את הדעת להבדלים הגדולים באחוז התמותה ושיעור ההדבקה בין מדינות שונות קשה להיותר רגועים עם הסרת הסגר.

19.04.2020, 23:42

יצחק בן ישראל אלוף זוכה פרס בטחון ישראל (פעמיים) וחוקר יצירתי ומנהל פעיל.
כמובן שהתערבות פיזיקאים , מתמטיקאים וחוקרים מתקדמים כמותו , שהוזמנו על ידי ראה"מ להשתתף בהכנת תכניות לסגר וליציאה ממנו , חיונית להצלת החברה והמשק נוכח מציאות שעצרה את עולמנו

אנחנו יודעים למי ניתנה הנבואה , ובפורומים רפואיים מקצועיים שהתקיימו לפני חודשיים , נאמרו דברים כל כך דומים.. "חכו עוד שבועיים "

הנגיף הזה - וגם המגיפה - נותרים בלתי מפוענחים.
וטוב שיש מי שלא נרתעים מפסימיות קרירה ומאוזנת בתגובותיהם הרודפות אחרי מומחים ותיקים כל כך כמו יורם לס ובן ישראל.

בברכת האביב שיכה תחלואי חורף

19.05.2020, 13:04

המודל נכון למדינות שיש בהם כללים של ריחוק חברתי סגר ושמירה כעל כללי הגיינה קפדניים. כי כל או רוב מדינות העולם שעליהם מתבסס המודל מקימות את הכללים האלה.
המודל עלול לא להיות נכון אם יבטלו את כל המגבלות.