מחקרים - נגיף הקורונה

האם החלמה מ-COVID-19 מחסנת מפני המחלה ולמשך כמה זמן?

ההערכה היא שנוגדנים נגד נגיף הקורונה החדש יישארו בגופם של המחלימים למשך שנתיים-שלוש אלא שמידת החסינות עשויה להשתנות מאדם לאדם

בדיקה סרולוגית. אילוסטרציה

אחת הסוגיות העולות לאחרונה בדיונים מקצועיים בעולם נוגעת למשך הזמן שבו מחלימים ממחלת הקורונה יהיו מחוסנים לנגיף. בדיווח של אתר החדשות TIMES השבוע נמסר כי בשבועות האחרונים התקבלו דיווחים על חולי קורונה בסין, יפן ודרום קוריאה שהחלימו אך אושפזו מחדש לאחר ששוב נמצאו חיוביים לנגיף. עלה לכן החשש הכבד שההדבקה הראשונה איננה מגנה מפני הדבקה מחודשת.

תשובות לשאלה המורכבת הזאת ניתנו במחקרים ראשוניים שנעשו בשלוש המדינות האסיאתיות. באחד מהם שנעשה בסין בקופים במסגרת מעבדתית, עלה כי נוגדנים שפיתחו הקופים שהחלימו מקורונה מנעו מהם להידבק שוב.

כמו כן שבו החוקרים וציינו כי ממחקר בנגיף ממשפחת הקורונה שגרם למחלת ה-SARS בשנת 2003, עלה שנוגדנים שפיתחו המחלימים כנגד הנגיף נשמרו בגופם עד שלוש שנים מההדבקה. מחלימים מנגיף ה-MERS, שנגרם על ידי נגיף אחר משפחת הקורונה, הראו כי הנוגדנים אצלם נשמרו כשנה.

עתה ההערכה היא שנוגדנים נגד נגיף הקורונה החדש, שחולל את ה-COVID-19 יישארו בגופם של המחלימים למשך שנתיים עד שלוש שנים אלא שמידת החסינות עשויה להשתנות מאדם לאדם. צעירים ובריאים יותר ייצרו ככל הנראה תגובה נוגדנית חזקה יותר ולמשך זמן רב יותר, בעוד שאצל קשישים או מדוכאי חיסון, הנוגדנים יישארו בגופם זמן מועט יותר. ההנחה היא שכאשר יימצא תרכיב חיסון זמין כנגד המחלה, הוא ישפר את מצבם של אותם אנשים.

בישיבת וידאו-צ'ט שבועית שקיימו רופאים מהעיר ווהאן שבסין, שבה הצטבר הניסיון הגדול ביותר בעולם בטיפול בחולי קורונה, הסבירו הרופאים כי הם עדיין בודקים ממצאים לגבי הידבקות חוזרת של מחלימים, אך מסתמן שההדבקה המחודשת לכאורה היא טעות מעבדתית (False Positive).

אחת האפשרויות שנדונות עתה: אצל חלק מהחולים שנדגמו לבדיקה חוזרת לאחר ההחלמה, הדגימה לא קלטה נגיפים במטוש שהוחדר לאף או ללוע, ועל כן התשובה שהתקבלה מהמעבדה היתה לכאורה שלילית, דהיינו החלמה, בעוד שלמעשה אותם אנשים טרם החלימו. רק בדיקה סרולוגית שמאתרת נוגדנים מסוג IgM היא המדויקת ביותר שמעידה על החלמה מלאה וגם על התחסנות גופו של החולה ששוחרר מאשפוז.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  החלמה,  חסינות לנגיף,  קורונה,  מגיפה,  בדיקה סרולוגית,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
10.04.2020, 13:35

מישהו כאן שכח קצת אימונולוגיה. מדובר בתחלואה טבעית ולא בחיסון מומת. לכן רמת הנוגדנים היא לא המדד היחיד, ואולי אף לא המדד החשוב.
תחלואה ויראלית מהסוג הזה לרוב יוצרת Th1 shift, כלומר שהתגובה הדומיננטית היא צלולרית. זה שרמת הנוגדנים יורדת לאחר שנה, זה לא בהכרח אומר שהאדם לא מוגן.

מה שכן, ניתן כנראה להסיק מכך על היעילות הפוטנציאלית של חיסון מומת: הוא כנראה יהיה טוב לשנה, ונצטרך לחזור עליו כמו במקרה של שפעת. לא נשמע כמו בשורה מעודדת.