נגיף הקורונה

ה-WHO: מצב חירום גלובלי עקב התפשטות נגיף הקורונה שמקורו בסין

עד כה מתו ממחלת הריאות הקשה תשעה אנשים, 440 איש נדבקו בנגיף ואושפזו | קושי בארה"ב לזיהויו בשל תחלואת השפעת ומחסור במעבדות רפואיות שיכולות לזהות את הנגיף הספציפי

מגיפת הקורונה בסין. צילום: שאטרסטוק

ארגון הבריאות העולמי WHO עומד להכריז על מצב חירום עולמי נוכח התפשטות דלקת הריאות החריפה הנגרמת על ידי הנגיף ממשפחת נגיפי קורונה שהתפרצה בסין. עד כה מתו מהמחלה תשעה אנשים וצבר הנתונים על מספר המקרים שאושפזו, נכון להבוקר (ד') הוא 440.

אמש דווח על מקרה ראשון של חולה במחלה זאת שאושפז בבית חולים במדינת וושינגטון בחוף המערבי של ארה"ב לאחר שהגיע מסין ונחת בנמל התעופה של סיאטל כשהוא כבר מציג את תסמיני המחלה. בנמל התעופה בסיאטל עדיין לא הופעלו אמצעי הסריקה המיוחדים לזיהוי נוסעים חולים. הנוסע שהגיע מסין אושפז בבידוד. הוא שיתף במידע לגבי מצבו את ספק שירותי הבריאות שלו עוד בטרם הובא לבית החולים. הוא הוגדר כחולה במצב חמור אבל יציב. עוד סיפר כי לא היה בשוק או בשווקים באזור העיר ווהאן, שהיא מקור התפרצות המחלה בסין.

צוות בית החולים שבו הוא מאושפז עבר תרגול מוקדם לקראת אפשרות שיהיה עליו לקלוט חולים במחלה זאת. כמו כן נקבעו נהלים לגבי ההסעה באמבולנס וצורת הבידוד עבור חולה שיאובחן עם הנגיף ששמו הרשמי nCoV-2019. ננקטו בבית חולים זה צעדים לצמצם ככל האפשר סיכון לאנשי הצוות שיטפל בחולים אלה.

האמריקאים נקטו בצעדים אלה לאחר ששלטונות הבריאות של סין הודו כי בני אדם מדביקים זה את זה בנגיף. קודם לכן חשבו שההידבקות היא רק כאשר אדם נחשף לנגיף בעת מגע עם בעל חיים שנושא אותו. הסינים דיווחו על 14 אנשי צוות רפואי שנדבקו במחלה.

אמצעי סריקת הנוסעים מרחוק באמצעות מערכות שמודדות חום ומאתרות חשודים כחולים הופעלו אמש בארה"ב גם בנמלי התעופה של הערים אטלנטה ושיקגו וזאת אחרי שהוצבו בניו יורק, בלוס אנג'לס ובסן פרנסיסקו.

העובדה ש"דגירת הנגיף" עד להופעת התסמינים ארוכה יחסית מקשה על איתור מוקדם שלו. גם לא ברור עתה, לפחות לרשויות בארה"ב, כמה אנשים נדבקו בנגיף כשבאו במגע בהיותם במטוס או לקראת העלייה שלהם למטוס עם אותו נוסע חולה שנחת מסין.

אתגר גדול לרשויות בארה"ב בנושא הזה: לאפשר אבחון מהיר וזיהוי הנגיף כאשר עונת השפעת שם בשיאה ונגיף השפעת בפעילות מוגברת. רק מעבדות רפואיות מעטות יחסית בארה"ב מצוידות באמצעים לזיהוי הנגיף המסוים הזה. נדרשת לשם כך בדיקה מולקולרית בשם PCRי- polymerase chain reaction.

הבוקר דווח כי מקרים ראשונים של חולים בדלקת ריאות נגיפית ספציפית זאת יש גם באוסטרליה, בתאילנד, ביפן, בדרום קוריאה ובטייוואן, אבל הרוב הגדול הוא בסין ולא רק בעיר ווהאן שבה נרשמה ההתפרצות הראשונה שלו.

עוד דיווחו אמצעי תקשורת שונים כי בסין עצמה, ברמה מקומית, נעשים נסיונות של טיוח והסתרת נתונים אמיתיים. הצטברו תלונות על בתי חולים קטנים שסירבו לקלוט חולים עם תסמיני דלקת הריאות הזאת ובית חולים אחד הציע לבני משפחה של חולה שמת לשרוף את גופתו כדי להשמיד ראיות לסיבת המוות. השלטונות הרשמיים פרסמו בעקבות דיווחים אלה אזהרות לבתי החולים, שאם ינקטו במהלכים אלה - ייענשו.

משרד הבריאות בישראל עוקב אחרי ההתפתחויות הללו. בשלב זה ההערכה היא שלא יגיעו לארץ נוסעים שנדבקו בנגיף בעת שהותם בעיר ווהאן מאחר שזו איננה נמצאת בדרך כלל על מפת המטיילים הישראלים.

נושאים קשורים:  מחלת ריאות,  נגיף הקורונה,  ארגון הבריאות העולמי,  חדשות,  בידוד
תגובות
אנונימי/ת
22.01.2020, 20:51

האזרח הגיע מסין בטיסה. הוא אושפז, וכנראה בבידוד. אבל מה עם יתר נוסעי המטוס והצוות? הם במעקב? כמה מהם נדבקו?

אנונימי/ת
26.01.2020, 16:02

לפי הידוע לנו ממקורות בהודו מספר הנפטרים מהנגיף הוא מעל 500 איש בסין בלבד

אנונימי/ת
26.01.2020, 16:02

לפי הידוע לנו ממקורות בהודו מספר הנפטרים מהנגיף הוא מעל 500 איש בסין בלבד

27.01.2020, 22:28

מי אמר שזה לא הממשלה הפיצה וירוס לאוויר כדי להוריד את כמות האוכלוסיה מבלי שידעו

אנונימי/ת
27.01.2020, 22:30

בתכלס...אם לחשוב על זה יכול להיות