מגזין

אור ירוק לכאב

בניסוי שמתבצע בימים אלה בבית הספר לרפואה באריזונה נבדקת השפעתה של תאורת לד ירוקה על הסובלים ממיגרנה. עד כה רשם הטיפול הצלחה ונראה כי הטיפול בסוגי כאב שונים באמצעות אור הולך ותופס תאוצה

צילום: קרוליין נייטהאמר

במרכז הרפואי של אוניברסיטת אריזונה בעיר טוסון מתבצע בימים אלה ניסוי קליני בנשים וגברים הסובלים מהתקפי מיגרנה קשים. במקום ליטול תרופות כדי לשכך את כאביהם, מציעים למשתתפי הניסוי לשבת מול מנורת LED בצבע ירוק. כמה ממשתתפי הניסוי סיפרו לאחרונה לרדיו הציבורי האמריקאי NPR שהם אכן מרגישים טוב יותר בעקבות הטיפול החלופי שהוצע להם.

אחת ממשתתפות הניסוי, בת 70, סיפרה כי במהלך החיים ניסתה כמעט כל תרופה שהוצעה לה לטיפול במיגרנה הכרונית שממנה היא סובלת מאז היתה ילדה. "המצב רק החמיר עם השנים", סיפרה, "הגעתי לשני תריסרי התקפי מיגרנה בחודש". יעילותם של כמה מהטיפולים שהוצעו לה היתה זמנית ותופעות הלוואי של אחרים היו בלתי נסבלות ולכן חדלה ליטול את התרופות הללו.

בשנה שעברה הציעה לה רופאה ליטול חלק בניסוי שנערך באוניברסיטת אריזונה. "נרשמתי, אבל הייתי סקפטית אם בכלל כדאי ואם יצליח. להפתעתי, הטיפול רשם הצלחה", אמרה.

בניסוי משתתפים עתה 25 אנשים הסובלים ממיגרנה כרונית. כמה מהם החלו להרגיש שינוי לטובה לאחר כמה ימי טיפול ונרשמה הפחתה ב-60% באינטנסיביות ההתקפים ומספרם ירד בזכות הטיפול באמצעות אור ירוק מ-20 בחודש לשישה

במסגרת הניסוי היא החלה לשבת מדי יום, במשך שעתיים, בסביבה חשוכה מול נורה שהפיצה אור ירוק ואחר כך עברה לשבת מול מנורת LED. השינוי במצבה החל להסתמן רק לאחר כשישה שבועות מתחילת הטיפול. "לפתע, עברו ימים רבים ברצף ללא התקפי מיגרנה", סיפרה המטופלת. "הגעתי למצב של פחות מארבעה התקפי מיגרנה בחודש, ומבחינתי זה היה כאילו השתחררתי סופסוף מהמצב החמור שבו נמצאתי עשרות שנים".

בניסוי שמוביל פרופ' מואהב איברהים (Mohab Ibrahim), מומחה בהרדמה (anesthesiologist) וד"ר בפרמקולוגיה וטוקסיקולוגיה, משתתפים עתה 25 אנשים הסובלים ממיגרנה כרונית. לדבריו, כמה מהם החלו להרגיש שינוי לטובה לאחר כמה ימי טיפול באור ירוק ובממוצע נרשמה הפחתה ב-60% באינטנסיביות ההתקפים ומספרם ירד בזכות הטיפול באמצעות אור ירוק מ-20 בחודש לשישה בלבד. ממצאי הניסוי עדיין לא פורסמו בכתב עת מקצועי אבל הרופא ציין שיש מאמר בנושא זה מ-2017 על ניסוי שהצוות מאריזונה ערך בחולדות מעבדה ופורסם בכתב העת Pain ובעקבות ממצאיו הוחלט על הניסוי הנוכחי בבני אדם כטיפול חלופי לתרופות. ייתכן ששיטה זאת תהיה מתאימה גם לטיפול בסוגי כאב אחרים, סבור מנהל הניסוי.

גם בבית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד בבוסטון בוצע מחקר שמוביל ד"ר רודריגו נוסגדה Rodrigo Noseda)) על פוטו-פוביה, מהתסמינים השכיחים של מיגרנה. ב-2016 פורסם על כך דיווח בכתב העת לנוירולוגיה Brain שבו נעשתה השוואה על השפעת צבעי אור שונים והתברר אכן שאור ירוק הפחית במידה משמעותית תסמיני מיגרנה לעומת צבעי אור אחרים. ממצאי מחקר זה הובילו את הרופא החוקר מאריזונה להתחיל במחקרו הנוכחי ובניסוי שמתבצע עתה.

אותו צוות מ"הרווארד" גם הוכיח בדיווח שפורסם בשנה שעברה, שאור ירוק ממריץ רגשות חיוביים בעת התקפי מיגרנה לעומת אור אדום וצבעים אחרים שנקשרים לתחושות שליליות.

בניסוי בבעלי החיים שנעשה באריזונה הרכיבו על עיניהן של החולדות עדשות זעירות בצבע ירוק ואחרות קיבלו עדשות בצבעים אחרים, והוברר כי אצל אלו שעל עיניהן היו עדשות ירוקות חלה ירידה בתגובת הכאב. בניסוי זה נעשתה גם בדיקה השוואתית לגבי התגובה לחומר התרופתי naloxone לעומת אור ירוק, והתגובה לאור ממנורת ה-LED  היתה הטובה ביותר.

במחקר אחר באוניברסיטת דיוק ובמימון ה-NIH נבדקת השפעת השימוש במשקפיים בצבעים שונים – אור לבן בהיר, כחול וירוק. המחקר בוחן באופן פרוספקטיבי את אפקט הכאב גם בקרב הסובלים מפיברומיאלגיה והממצאים הראשונים מעודדים

המחקר של הצוות מאריזונה ממומן במענק מה-NIH והניסוי לשימוש באור ירוק כטיפול יבחן גם את השפעתו על סובלים מפיברומיאלגיה וכן לכאב ממקור עצבי הקשור ב-HIV, כאבים כתופעת לוואי לכימותרפיה וכן כאבים עקב דלקת בין רקמתית של שלפוחית השתן (interstitial cystitis).

הקשר שבין אור לכאב הוא תחום מחקרי שצובר תאוצה במוסדות אקדמיים שונים בארה"ב ויש סבורים שמדובר בתחום מבטיח. פרופ' מארי היינרייכר  (Mary Heinricher,) סגנית ראש המחלקה לנוירוכירורגיה באוניברסיטה למדעי הבריאות באורגון (OHSU), שגם צוותה עוסק בתחום זה, עדיין איננה משוכנעת ששימוש באור ירוק יהיה בקרוב הטיפול הראשוני שיוצע לסובלים מכאב. לדעתה, אפקט האור הירוק הוא חמקמק ויש צורך במחקר השוואתי נרחב כדי לברר את השפעתו על מעגלים-עצביים רלבנטיים לפני שיוצע לסובלים מכאב כרוני. המחקר שלה מתמקד בהשפעת רגישות לאור ולצבעיו השונים ומבוצע על קבוצה מוותיקי הצבא האמריקאי הסובלים מכאב כרוני, כמה מהם עברו פציעת ראש טראומטית. בעבודה זו נעשה שימוש ב-fMRI תוך השוואה בין הסובלים מכאב לבין אלה שאין להם כאב כרוני. ההנחה היא שרגישות לאור בצבע מסוים אולי תהווה מנבא להופעת כאב כרוני.

הנוירולוג ד"ר מוריס לוין, מנהל המרכז לחקר כאבי ראש באוניברסיטת קליפורניה בסן פרנסיסקו, אמר כי יברך על כל טיפול יעיל באמצעות אור כנגד כאבי ראש משום שטיפולים רבים אחרים לא עובדים ולא יעילים ויש ביניהם כאלו שגורמים תופעות לוואי לא רצויות. "אנשים הסובלים ממיגרנות רגישים מאוד לזרזים סביבתיים ושימשו באור להפחתת הכאב נראה על פניו רעיון סביר", ציין ד"ר לוין.

מחקר אחר במימון ה-NIH נעשה באוניברסיטת דיוק על ידי צוות שמובילה המומחית להרדמה פרופ' פדמה גולור (Padma Gulur) ובו נבדקת השפעת השימוש במשקפיים בצבעים שונים – אור לבן בהיר, כחול וירוק. המחקר בוחן באופן פרוספקטיבי את אפקט הכאב ובכלל זה גם בקרב סובלים מפיברומיאלגיה. לדברי פרופ' גולור, הממצאים הראשונים מעודדים.

נושאים קשורים:  טיפול באור,  כאב,  נוירולוגיה,  מיגרנה,  פיברומיאלגיה,  חדשות,  מגזין
תגובות