חדשות

פרס וולף ברפואה לשנת 2012 לרופא והחוקר האמריקני פרופסור רונלד אוואנס

תגליותיו בתחום האנדוקרינולוגיה, הובילו לפיתוח דור חדש של תרופות לטיפול בסרטן, מחלות מטבוליות שונות וניוון-שרירים

פרופסור רונלד מ' אוונס (צילום: קרן וולף)

פרופסור רון אוונס (צילום: קרן וולף)

הרופא והחוקר פרופסור רונלד מ' אוונס (Ronald M Evans) ממכון "סאלק" למחקר ביולוגי בלה הויה, קליפורניה, הוכתר אתמול (יום ב') כחתן פרס וולף לרפואה לשנת 2012. הפרס השנתי, בסך 100,000 דולר, מוענק  השנה לחוקרים בתחומי הפיסיקה, המתמטיקה, הכימיה והמוסיקה.

קרן וולף נוהגת להצביע על כך שכשליש מזוכי הפרסים מוכתרים כעבור זמן לא רב כחתני פרס נובל.
פרופסור אוואנס (63) יקבל את הפרס על תרומתו החלוצית לגילוי משפחת-על של גנים המקודדים לקולטנים גרעיניים וכן על הבנת מנגנון הפעולה האוניברסלי של קולטנים אלו. תהליך זה של ביטוי גנים מבוקר, קובע כיצד הורמונים ליפּופיליים, ויטמינים ותרופות מווסתים תהליכים מטבוליים והתפתחותיים שונים.

פרופסור אוואנס ביסס במחקרו את הידע על המנגנון שבאמצעותו הורמונים הנקשרים לקולטנים בגרעין התא מבקרים שעתוק של גנים שונים ועל ידי כך מווסתים תהליכים פיסיולוגיים. הוא שיבט ואפיין את הקולטן הגרעיני הראשון, הקולטן לגלוקו-קורטיקואיד. עבודת מחקר זו שימשה בסיס הבנת מנגנון הפעולה של כל הקולטנים הגרעיניים שהתגלו לאחר מכן. בהמשך דרכו בודד פרופסור אוואנס את הקולטנים למינרלו-קורטיקואיד, תירואיד וחומצה רטינואית (ויטמין A), וזיהה מנגנון פעולה אחיד שבאמצעותו הורמונים בעלי מבנה כימי שונה, מבקרים בדיוק רב סדרה של מפסקים גנטיים.

גילויה של משפחת הקולטנים הגרעיניים הוביל לשינוי בהבנת הפיסיולוגיה של המערכת האנדוקרינית ולניבוי קיומם של מסלולים הורמונליים שלא התגלו קודם לכן. הגילוי גם הוביל לפיתוח פלטפורמה טכנולוגית חדשה המכונה "אנדוקרינולוגיה הפוכה", אשר הובילה את פרופסור אוואנס לגילוי ה"קולטן היתום" (קולטן שהליגנד שלו איננו ידוע) הראשון, ואפשרה פיתוח מהיר של ענפים חדשים באנדוקרינולוגיה כמו גם זיהוי של מטרות מולקולריות חדשות לטיפול תרופתי.

מכאן שתגליותיו של פרופסור אוואנס לגבי משפחת-על של קולטנים גרעיניים להורמונים, הגדירה מנגנון חדש של העברת אותות ופרדיגמה מרכזית לבקרת ביטוי גנים באאוקריוטיים. עבודתו כוננה את הבסיס לבקרת ביטוי הגנים בפיסיולוגיה, והובילה לגילוי מסלולים פיסיולוגיים חדשים ולפיתוח דור חדש של תרופות לטיפול במחלת הסרטן, מחלות מטבוליות שונות, ומחלות ניוון שרירים.

נושאים קשורים:  חדשות,  אנדוקרינולוגיה,  פרס וולף,  קרן וולף
תגובות